Branding Budskabshåndtering Det nørdede Kommunikation og retorik MÅ læse Troværdighed

Regeringens manglende goodwill

Jeg skriver og skriver og skriver – på min kommende bog om Skovflåtmodellen®, der er en helt ny kommunikationsmodel, til alle afsendere, som tager deres omdømme alvorligt. Afsendere som vil have en model for, hvordan de håndterer deres omdømme i det offentlige rum. En kommunikationsmodel, er der snyde-nem at huske, og meget let at bruge, fordi den baserer sig på en metafor fra naturens verden

For et øjeblik siden redigerede jeg i teksten til fase to i Skovflåtmodellen®, og det slog mig, hvor åbenbart det er, hvorfor regeringen mangler goodwill i befolkningen. Og netop Socialdemokraterne er da også én af af 15 danske cases i min kommende bog.

For hver ny meningsmåling forlyder det fra ordførerne i S + SF + RV, at nu skal der kommunikeres noget bedre, og de gode politiske budskaber skal udbredes, forstår vi…

Men for at noget skal bredes og spredes – ud – og til målgruppen, kræver det nogle modtagere, der orker at lytte. En målgruppe som er parat, engageret, passioneret, og som vil yde en indsats for afsenderen – her regeringen – der nok høster ros fra økonomer og embedsmænd, men som mangler opbakning i befolkningen.

Årsagen til goodwill
De mange rådgivere som de tre regeringspartier omgiver sig med, har sikkert alverdens bud på, hvorfor det går som det gør, og hvad der skal til. Af samme grund er det vist uden problemer, at jeg supplerer med endnu en forklaring. Her får du derfor, med inspiration fra fase to i Skovflåtmodellen®, en forklaring på, hvorfor regeringen mangler goodwill hos vælgerne.

Men først en lille sidespring… til det store udland!

Seth Godin beskriver i sin bog Tribes: We Need You to Lead Us, at den afsender, der vil opbygge goodwill i sin stamme, må skabe en atmosfære som modtagere gerne vil være en del af. Fordi disse modtagere vil engagere sig noget, der er værd at kæmpe for. Med vision og følelser, der bliver inddraget undervejs hos modtagerne, skal afsenderen opbygge goodwill.

Det starter ikke, siger Seth Godin, med store armbevægelser (læs: reformer), men i det små og på mange platforme og via mellemmenneskelige møder.

Seth Godin goodwill-principper
Seth Godin bekender sig, så vidt vides, ikke til Aristoteles i lige så høj grad som jeg, men foreslår sine egne principper for opbygning af goodwill i en Tribe (læs: blandt vælgerne). Prøv at læse hans principper, og sammenhold dem så med, hvordan din egen perception er af den nuværende regering:

  • Lær af dine fejl og vis at du har taget ved lære
  • Spil aldrig folk ud mod hinanden
  • Husk at målgruppen har sit eget liv og ikke er en forlængelse af afsenderens behov
  • Lær at uddelegere og vid at du ikke er start, midte og slutning i alle beslutninger
  • Tag ikke beslutninger alene baseret på egen dagsorden, men på målgruppens
  • Vid at du altid kan lære noget af dine modtagere
  • Drop en del og hersk dagsorden
  • Udøv ikke hierarkisk og autoritativ ledelse
  • Tag konflikter i opløbet
  • Lyt til og reager på sladder og rygter
  • Lad aldrig sladder og rygter, du kender til, cirkulere
  • Afsæt tid, energi og ressourcer til andres problemer eller udfordringer
  • Vær aldrig ligeglad med det som målgrupper opfatter som et problem

Som en sidste bemærkning om Seth Godin, hvis TED-talk, blog og bøger du kan google og blive inspireret af med tre klik på musen, understreger han selv, at når goodwill har virket for ham, er det fordi, han opbygget en loyal fanbase, der villige til at følge ham, eller som i det mindste føler med ham, og som vil være der for ham, når han har brug det (læs: regeringens meningsmålinger).

Pointen er altså, at hvis man gerne vil trække på medlemmer eller vælgerne, hvis man gerne vil have, at de skal tale ens sag, så bliver afsenderen nødt til at have ydet noget goodwill først. Selv en regering bliver nødt til at have opsparet noget goodwill, inden den kan trække på befolkningens goodwill.

Det gælder med goodwill som med indestående i en bank. Man kan man ikke forvente, at folk frivilligt og ulønnet, på de sociale medier, når det passer afsenderen selv, og med et kæmpe engagement, vil tage afsenderen i forsvar og kæmpe dennes sag, hvis afsenderen ikke giver og allerede har givet noget den anden vej.

Løftebrudsdiskussionen
Regeringens udfordring er, at den gik direkte fra en valgkamp og ud i en diskussion om løftebrud. Der var overtræk på goodwill-kontoen fra dag ét!

Denne løftebruds-skovflåt (bogens metafor for dårlig omtale) har siddet på regeringen i halvandet år, og vokset sig stor og fed, har suget blod fra de tre partier og truer reelt med at inficere regeringen med omdømme-borrelia.

Hvis en skovflåt – og også omtale-skovflåter – sidder hvor afsenderen ikke selv kan se det, må afsenderen (her regeringen) have hjælp til at identificere det, som for omverdenen ligner en skovflåt, og som må og skal håndteres inden infektion, og på måske sigt lammelse, risikerer at blive afsenderen i (medie)landskabet.

Omverden er den bedste hjælp regeringen kan få. Men omverdenen er træt, føler sig hverken set, hørt eller anerkendt, og derfor der færre og færre, der via meningsmålingerne, giver udtryk for, at de nærer goodwill i forhold til regeringen, og som vil hjælpe med at afmontere de mange omtale-skovflåter.

Håndtering af omdømme
Skovflåtmodellen® udkommer på bog til efter året. Den består af tre dele. Teori, model og cases!

Del 1 af bogen introducerer læseren til begrebet omdømme, troværdighed, image og branding. Del 2 præsenterer de fem faser i Skovflåtmodellen®, og som sætter enhver afsender i stand til at arbejde strategisk med eget omdømme i forhold til målgruppen. På en nem måde vel at mærke!

Og endelige har bogen en del 3, hvor jeg præsenterer 15 danske case, hvor afsendere er blevet bidt af en omtale-skovflåt (Skovflåtmodellens grundlæggende metafor for dårlig omtale), og har håndteret omtale-skovflåterne på forskellig vis. Og med forskelligt udkomme!

Bogen udkommer på Forlaget Frydenlund.

Share Button

1 thought on “Regeringens manglende goodwill”

Comments are closed.