Uffe Elbæk bidt af nepotisme-skovflåt

Der er mange ligheder mellem naturens skovflåter og omtale-skovflåter. Begge sniger sig ind via sprækker, de er sværest at se for dén, som er bidt, de kan inficere og vokse i størrelse, og fjernes de ikke hurtigt nok, kan det få fatale konsekvenser.

Ulle Elbæk er blevet bidt af en nepotisme-skovflåt
Kulturministeren er blevet bidt af en såkaldt en omtale-skovflåt, i form af en medieret historie, der påvirker hans omdømme i modtagerens øjne. Omtale-skovflåter er historier der kan skade en afsender og påvirke troværdigheden i modtagerens optik. At være blevet bidt af en skovflåt er en retorisk figur; metaforen, hvor jeg overfører mening fra et stofområde til et andet.

Det bedste er selvfølgelig at undgå skovflåter, men da det ikke altid er muligt, må man derfor være på udkig efter skovflåter, når man som kulturministeren færdes i (medie)landskabet.

Omtale-skovflåter, som den Uffe Elbæk er blevet bidt af, kunne have været opdaget og fjernet i tide. Ja, faktisk kunne kulturministeren helt have udgået den nepotisme-skovflåt, der nu sidder på ham, og som formentlig kommer til at koste ham ministerbilen – om ikke lige nu, så ved næste ministerrokade.

Skovflåtmodellen® og omtale-skovflåter
Skovflåtmodellen er en ny kommunikationsmodel for alle afsendere, der tager deres omdømme alvorligt. Havde Ulle Elbæk fulgt Skovflåtmodellens fem faser, der baserer sig på metaforen om at blive bidt af en af naturens skovflåter, kunne han have undgået at havne i denne situation, der destabiliserer hans omdømme, etos og troværdighed.

I nedenstående video fra Ignite-Denmark kan de se Skovflåtmodellen® præsenteret på 5 minutter!

Tre bid af en omtale-skovflåt er for mange
Når jeg tror, med streg under tror, at Uffe Elbæk, der i øvrigt er meget vellidt som både person og minister, mister kulturministerposten, er det fordi, han er bidt af hele tre-i-én nepotisme-skovflåt. Og det er formentlig for mange. Både for Uffe Elbæks ministeromdømme og partiformandens troværdighed:

  • Han kritiseres for, at Akademiet for Utæmmet Kreativitet (AFUK), hvor han selv har siddet i bestyrelsen, og hvor hans mand er ansat, først kom på finansloven i sidste øjeblik
  • Han kritiseres for, at hans mand er blevet ansat på AFUK, efter Elbæk blev minister, og uden at stillingen blev slået op
  • Han kritiseres for at have afholdt fem møder på AFUK, hvor Kulturministeriet har betalt for forplejningen
  • Og… han kritiseres af formiddagsavisen BT for andre beslægtede (tidligere) situationer, jeg dog ikke tæller med til de tre aktuelle omtale-skovflåter

Baggrunden for skovflåt-metaforen
I starten af 2012 supplerede jeg min mastergrad i retorik med en diplomuddannelse på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole. Mit afgangsprojekt, bedømt med karakteren 12, var en kommunikationsmodel jeg har udviklet til håndtering af netop omtale-skovflåter; kaldet Skovflåtmodellen®.

Altså en model til, hvordan en afsender kan håndtere egen kommunikation, pleje sit omdømme, være på forkant, krisestyre om nødvendigt, argumentere, arbejde med storytelling og langsigtet branding. Alt sammen inkluderet i én overskuelig model, baseret på metaforen om, at alle afsendere i medielandskabet, kan blive bidt af en skovflåt = en dårlig mediehistorie.

Skovflåtmodellen® udkommer på bog i 2013, og her vil Uffe Elbæk-casen indgå som en af 15 danske cases.

Indtil da kan du læse lidt om Skovflåtmodellen® her. Skovflåtmodellen er dog også beskrevet ganske kort i min bog: “Dit omdømme på sociale medier – sådan kommunikerer du godt med din målgruppe”, der er udkommet på Forlaget Frydenlund, og har fået denne lektørudtalelse af Dansk Bibliotek Center.

Lektørudtalelse af Dit omdømme på sociale medier

Lektørudtalelse af Dit omdømme på sociale medier

 

 

Share Button
Om Trine Nebel

Trine Nebel

Trine Nebel er fastansat på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, hvor hun underviser i og rådgiver om branding, tillid, troværdighed og omdømme. Trine er forfatter til flere bøger, har en master i retorik, en diplomuddannelse i kommunikation og en læreruddannelse bag sig. Hun underviser primært på kurser og videreuddannelser, men stedvis også på DMJX' grunduddannelser. Trine Nebel har rådgivet både staten, kommuner, fagforeninger, organisationer og i det private. Trines passion er at forløse andre afsenderes kommunikative potentiale uanset om dette sker via taler, præsentationer, debatter, sociale medier, TV eller radio. Og uanset om modtagerne er publikummer, borgere, medlemmer, vælgere eller (potentielle) kunder i en virksomhed.

Skriv et svar