Sidste date med præsidenten

Fra nu af handler det om dig. Om dit retoriske potentiale, og hvordan det kan forløses. Selvfølgelig vil der stadig være finurlige indlæg mellem de tørre, men dette indlæg er derfor det foreløbig sidste indlæg om selve valgkampen i USA.

Læren fra Amerika
Indlægget her indeholder links til dig, der vil inspireres af Barack Obamas valgkamp. Jeg har taget dem med på bloggen, fordi forfatteren, Jon Kiellberg, der driver sin egen blog (Spinforgalleriet), skriver ud fra en anden vinkel end de konventionelle medier. Det er ikke bare befriende, det er også tankevækkende.

Så her kommer et indlæg om Den amerikanske varmluftsballon, hvor Jon Kiellberg skriver om vores evige forestilling om, at USA stadig er verdens navle, som vi kan spejle os i. Om hvordan vi herhjemme lod vi os rive med, og nærmest glemte vores egen regering og vigtige finanslovsforhandlinger, fordi vi i uger og måneder var mere optaget af det Hvide Hus og Obamas gøren og laden – herunder således også Jon Kiellberg og jeg selv.

Og lad mig i den forbindelse nævne mit egen seneste artikel om at være I hælene på Obamas omdømme. Det er en artikel, jeg har skrevet til Dansk Kommunikationsforenings blad Kommunikatøren – hvor jeg i øvrigt er indtrådt i redaktionen. Så snart bladet udkommer, lægger jeg selvfølgelig artiklen her på bloggen.

Kommunalvalg 2013
Et andet af Jons indlæg handler om, hvordan både politikere og partier kan lære meget af den netop overståede valgkamp til næste års kommunalvalg. De afgørende politiske parametre er mobilisering, engagement og målrettet fokus på den direkte borgerrettede kommunikation. Også i dette indlæg er der absolut stof til eftertanke, ikke mindst for kommende kampagneansvarlige.

Må jeg i forbindelse med det kommende kommunalvalg nævne, at du som altid kan downloade min 70-siders pamflet om oplevet kommunalpolitik, helt gratis, lige her.

Og endelig håber jeg, at du kunne få lyst til at nærlæse min bog, om det emne jeg også drog til USA for at researche: omdømme, reputation og hvordan du som afsender kan kommunikere med din modtagere for at stå så godt som muligt i modtageren bevidsthed.

 

Share Button
Om Trine Nebel

Trine Nebel

Trine Nebel er fastansat på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, hvor hun underviser i og rådgiver om branding, tillid, troværdighed og omdømme. Trine er forfatter til flere bøger, har en master i retorik, en diplomuddannelse i kommunikation og en læreruddannelse bag sig. Hun underviser primært på kurser og videreuddannelser, men stedvis også på DMJX' grunduddannelser. Trine Nebel har rådgivet både staten, kommuner, fagforeninger, organisationer og i det private. Trines passion er at forløse andre afsenderes kommunikative potentiale uanset om dette sker via taler, præsentationer, debatter, sociale medier, TV eller radio. Og uanset om modtagerne er publikummer, borgere, medlemmer, vælgere eller (potentielle) kunder i en virksomhed.

Skriv et svar