Margrethe Vestager uden substans på KL’s Børnetopmøde

Forventningerne var store da kommunernes nye minister, Margrethe Vestager, gik på scenen i Aalborghallen.

Hele det kommunale Danmark
Anledningen var KL’s årlige Børnetopmøde. Foran sig havde Vestager 1500 repræsentanter fra det kommunal Danmark.
Bevares, Vestager var i godt humør og forsøgte sig med overskud, eksempler fra sin egen rolle som mor, ironi, skæve smil og lun indforståethed om den økonomiske virkelighed og kommunernes hverdag, og det var alt sammen fint. Men hvor blev den faglige substans af?

Almindeligheder fra en ny minister
Kommunernes nye minister havde alle muligheder for at lave målrettet word-of-mouth. Hun havde 1500 interessenter fra målgruppen siddende lige foran sig i 15 minutter. En sand gave for en passioneret taler med et budskab på hjerte.

Vestagers budskaber var dog hverken passionerede eller nye:
Færre regler
Mere frihed
Mere dialog
Engagement
Inddragelse
Gøre ting anderledes

Ukonkrete almindeligheder
Ovenstående er alt sammen emner, ingen kan være uenig i. Der er heller ikke noget nyt i emnerne. De har været på dagsordenen i årevis. Det nye ville have været, hvordan kommunerne så gør alle disse ting konkret?

Forventningen i Aalborghallen var, at Vestager måske var den nye minister, der kunne gøre det almengyldige konkret i landets kommuner. 3000 ører lyttede. Det var underholdende, men desværre ukonkret og uden egentlig faglig substans. Vestagers indspark var langt fra nye, selvom ministeren var ny på KL’s årlige Børnetopmøde.

Share Button
Om Trine Nebel

Trine Nebel

Trine Nebel er fastansat på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, hvor hun underviser i og rådgiver om branding, tillid, troværdighed og omdømme. Trine er forfatter til flere bøger, har en master i retorik, en diplomuddannelse i kommunikation og en læreruddannelse bag sig. Hun underviser primært på kurser og videreuddannelser, men stedvis også på DMJX' grunduddannelser. Trine Nebel har rådgivet både staten, kommuner, fagforeninger, organisationer og i det private. Trines passion er at forløse andre afsenderes kommunikative potentiale uanset om dette sker via taler, præsentationer, debatter, sociale medier, TV eller radio. Og uanset om modtagerne er publikummer, borgere, medlemmer, vælgere eller (potentielle) kunder i en virksomhed.

One Comment

Skriv et svar