Regeringspartierne har forkert fokus

Tilliden til regeringen falder og regeringen mister opbakning. Sådan skriver morgenaviserne søndag den 13. november 2011, og det lyder ikke til, at de regeringsbærende partier selv forstår hvorfor. Her kommer et bud på en forklaring.
Kendere og fans af den amerikanske tv-serie “The West Wing” (på dansk “Præsidentens mænd”) vil vide, at der indimellem falder replikker, der sidder ‘lige i det politiske kommunikations-skab’. Et eksempel på dette vil jeg koble op på dagens blogindlæg.

Perception er virkelig
Når man er dybt involveret i en sag, et emne, et gøremål eller en substans, så kommer al fokus nemt til at ligger på indholdet og detaljerne. Man kan ikke være fokuseret begge steder på samme tid, så når hovedet er langt nede i materien, er rumpetten, sagt på nudansk, vendt ud mod publikum. Ulempen ved dette er, at man ikke ser, hører og fornemmer, hvordan publikum opfatter den sag, det emne, det gøremål eller den substansen man arbejder så koncentreret med. Med hovedet langt nede i kernens detaljer mister man nemlig overblikket. Og det er et problem i politisk kommunikation. I politik gælder der derfor en væsentlig regel, og det er, at perception (opfattelsen) er ‘virkeligheden’.

Det nytter ikke noget
Det nytter derfor ikke noget, når ledende politikere fra Socialdemokraterne og Radikale Venstre udtrykker forundring over, at vælgerne opfatter situationen som de gør. Her er to konkrete eksempler fra søndag den 13. november 2011:

“Det går over min forstand, at folk kan mene, at Løkke er bedre til at håndtere krisen. Han afblæste og fejlvurderede krisen flere gange, og det rydder vi nu op i”, siger Magnus Heuniche (S) til Politiken.

“Det undrer mig, for den økonomiske politik som vi har lagt frem, er ekstremt ansvarlig”, udtaler Marianne Jelved (R) til Jyllandsposten (Jyllandsposten, den 13. nov. 2011, side 4 – printudgave).

Lyt til C. J. Cregg fra “The West Wing”
Regeringen har næppe tid til at se “The West Wing”, men måske har de tid til et blogindlæg i ny og næ. Her vil mit råd være at lytte til den følgende replik fra Det Hvide Hus’ pressechef,  C. J. Cregg, når hun udtaler: “I don’t care what it is, I care what it looks…”.
Pointen er at det umærket kan være, at sagen, emnet, gøremålet eller substansen reelt er en anden, end det som vælgerne eller publikum opfatter. Men hvis publikum, og her vælgerne, har den opfattelse de giver udtryk for i meningsmålingerne, så må politikerne forholde sig til det.

Alternativet
Hvis regeringen derimod mener, at det lige nu ikke gør noget, hvis vælgerne ikke helt forstår sagen, emnet, gøremålet eller substansen som regeringen arbejder med, fordi det essensen vil åbenbares for vælgerne på et senere tidspunkt, så skal politikerne lægges deres kommunikation derefter. De skal derfor undlade at udtrykke deres undren på vælgernes vegne i medierne, det kan komme til at se ud som om vælgerne, i politikernes øjne, ikke fatter hvad der er vigtigt. Den kommunikationssituation er mildt sagt ikke attraktiv at havne i, hvis meningsmålinger er noget man går op i.

Share Button
Om Trine Nebel

Trine Nebel

Trine Nebel er fastansat på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, hvor hun underviser i og rådgiver om branding, tillid, troværdighed og omdømme. Trine er forfatter til flere bøger, har en master i retorik, en diplomuddannelse i kommunikation og en læreruddannelse bag sig. Hun underviser primært på kurser og videreuddannelser, men stedvis også på DMJX' grunduddannelser. Trine Nebel har rådgivet både staten, kommuner, fagforeninger, organisationer og i det private. Trines passion er at forløse andre afsenderes kommunikative potentiale uanset om dette sker via taler, præsentationer, debatter, sociale medier, TV eller radio. Og uanset om modtagerne er publikummer, borgere, medlemmer, vælgere eller (potentielle) kunder i en virksomhed.

3 Comments

Skriv et svar