Budskabshåndtering Mediernes rolle Reputation management

Anti-råd til krisestyring

 

I går blev jeg kontaktet af JP.dk med spørgsmål til politikeres budskabshåndtering bla. med udgangspunkt i Anders Samulsens mediekrise, som er udsprunget af et afsnit i Morten Frichs bog: “Kronvidnet”, der netop er udkommet på People’s Press.

Spørgmålene fra JP.dk og mit tidligere blogindlæg om Samulesens krisehåndtering resulterede i følgende artikel: “Sådan styrer Samuelsen sin krise“.

Antiråd til krisestyring
Artiklen og spørgsmålene fik mig til at tænke på nogle anti-råd til krisestyring som jeg lige vil give videre. Anti-rådene er fra Patrick Lagadec (fransk forsker i kriseledelse), der med ironisk distance har lavet denne 8-punktsliste med anti-råd til krisestyring i medierne:

  • Vær tavs, fraværende og undvigende
  • Sig: ‘Ingen kommentarer’
  • Kom med systematiske dementier
  • Kom med ‘beroligende’ erklæringer
  • Udvis fuldstændig mangel på ydmyghed
  • Flyt ansvaret over på andre
  • Lad være med at informere for meget
  • Sæt spørgsmålstegn ved dem, som informere

Undgå fiasko i medierne
Sagt med andre ord, skal man altså afholde sig fra ovenstående, hvis man vil undgå en hurtig og sikker måde at opnå fiasko på i medierne. Og som jeg siger i artiklen til JP.dk, så gør brug af hard core professionel hjælp, hvis krisen indtræffer. Præcis som når et vandrør pludselig springer i kælderen. I sådanne situationer står man heller ikke og roder med en rulle gaffa-tape, men ringer efter en autoriseret VVS-installatør. Nuvel, man kan med held lave en midlertidig lappeløsning, inden røret springer op igen.

Share Button