Tillid – den nye tids valuta på branding-børsen

Måske har det altid været sådan – vi har bare glemt det! At tillid er absolut afgørende for vores overlevelse, og at vi for tusindvis af år siden faktisk ikke havde mange chancer på egen individuel hånd.

Vi var – og er stadig – afhængige af andre. Og forståelse af HVOR meget dette betyder, vil påvirke virksomheders, organisationers, produkters og personers omdømme i en tid hvor “The new normal”, jf Reputation Institute, is:

“Where up is down and the vox populi are the new kingmakers… and heartbreakers”.

Tilliden til dig definerer dig
Sagt på kakkelbordsdansk er tillid og godt omdømme mere afgørende end nogen sinde før. Målinger viser at modtagere bliver mere og mere opmærksomme på afsenderen BAG et produkt og den service modtageren mødes med. Sat på spidsen går tendensen i retning af, at tillid og omdømmet bliver en del af produktet.

I Rachel Botsman’s TED-talk Tillid er den nye økonomis møntfod (med næsten 1 mio. visninger, 2012) hørte vi om, at udviklingen de sidste 20 år er gået fra om vi turde stole på folk på nettet, over udveksling af information til tillidsfuldt at give selv kreditkortoplysninger fra os.

Vi hørte også, at det ikke stopper der, for online reputation ser ud til at påvirke vores offline reputation (tendensen bekræftes i øvrigt af Reputation Institute).

Udfordringen bliver – for hver enkelt afsender – at forholde sig til, hvordan vores online reputation spiller sammen med dem vi ’er’ ude i den såkaldte virkelighed.

Det gælder online som offline
November 2014 blev måneden, hvor vi alle hørte, at Dansk Folkepartis Søren Espersen ville forlade Facebook, fordi folk opfører sig så ringe og utåleligt som de gør.

Også fagbladet Journalisten forholdt sig i november-nummeret til kommentarer online, og hvordan disse påvirker vores opfattelse af kommentarenes afsendere (mere end af kommentarenes modtagere, er min tilføjelse).

Omdømme som ’produkt’ burde for den årvågne afsender, med selvrespekten i behold, og måske en virksomhed i nakken, være et efterstræbelsesværdigt mål i sig selv. Eller som der står at læse i et længere dokument fra Reputation Institute:

 “You can check out anytime you like, but you can never leave” (The Eagles #1 hit single, Hotel California, 1979).

Men hvad er omdømme kort fortalt? Ja, det kan du læse en del om her på bloggen blot ved at surfe rundt mellem diverse indlæg, men Rachel Botsman kaldte i sin TED-talk omdømme for:

”Et mål for hvor meget tillid et (lokal)samfund har til dig”.

Hvad de fleste nok har hørt om efterhånden, men måske endnu ikke helt har begrebet omfanget af (siden sproget i kommentarsporene på fx Facebook stadig kan opleves grimt, nedsættende og sjoflende), er, at vi alle sammen efterlader os bunker af spor på nettet.

Reputation som økonomi
Online spor, der bliver til online reputation, som fører til opfattet offline reputation. Noget jeg også har skrevet om i bogen Dit omdømme på sociale medier.

Espersen Facebook

Vi efterlader os simpelthen spor, der indikerer i hvor høj grad man kan have tillid til hver af os. Og er man som afsender i ’overtræk’ på ’tillidskontoen’, vil det få betydning for muligheden for og udbyttet af at drive forretning – derfor er reputation det nye sort og derfor tillid er de nye tiders valuta.

Til slut er der således blot at konkludere, at tillid har virket som bindemiddel mellem mennesker i titusindvis af år. Og at omdømme som kapital, på tærsklen til 2015 hvor online og offline er totalt sammenvævet, derfor bliver mere eftertragtet end nogen sinde på branding-børsen.

Share Button
Om Trine Nebel

Trine Nebel

Trine Nebel

Trine Nebel er fastansat på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, hvor hun underviser i og rådgiver om branding, tillid, troværdighed og omdømme. Trine er forfatter til flere bøger, har en master i retorik, en diplomuddannelse i kommunikation og en læreruddannelse bag sig. Hun underviser primært på kurser og videreuddannelser, men stedvis også på DMJX' grunduddannelser. Trine Nebel har rådgivet både staten, kommuner, fagforeninger, organisationer og i det private. Trines passion er at forløse andre afsenderes kommunikative potentiale uanset om dette sker via taler, præsentationer, debatter, sociale medier, TV eller radio. Og uanset om modtagerne er publikummer, borgere, medlemmer, vælgere eller (potentielle) kunder i en virksomhed.

Skriv et svar