Brug jeres omdømme strategisk

Ifølge den spritnye Reputation Institute 2014 Global RepTrak™ 100-analyse er den nye tendens, at vi fremover skal forstå omdømme som input – og ikke isoleret output – til vores ‘ever ongoing’ kommunikationsstrategi.

Tillid er stigende grad blevet en mangelvare, og enhver afsender må derfor have forstærket fokus på det perceptions-gap, der ofte er mellem afsender og modtager.

Mangel på tillid
Et af tidens største strategiske aktiver er at opbygge tillid og være i løbende dialog med modtagerne om, hvad der relevant ’ovre’ hos dem, og hvordan man som afsender kan være behjælpelig.

Reputation Institute har identificeret fire nøglekompetencer, de anser for nødvendige for at lykkes i nutidens komplekse verden – med en 24/-nyhedscyklus og sociale medier, der påvirker dagsordenen og perceptionen ikke mindst.

De fire nøglefaktorer for perception:

  1. Evnen til at drive en virksomhed på lønsom og god vis
  2. Intelligent strategi og evnen til at identificere kundernes behov
  3. Ansvarlig ledelse der reagerer og bruger indkommen viden
  4. Integrer virksomhedens fortælling i alle berøringspunkter

Som tribeleder, der tager sit omdømme seriøst, er man – jf. Reputation Institute – nødt til at mestre disse fire færdigheder, og dertil have virkeligt gode medarbejdere for at arbejde med omdømme som strategisk indsats. Det er ikke længere tilstrækkeligt med pressemeddelelser og netværk blandt journalister.

Beklikket omdømme
Ovenstående udmeldinger passer udmærket til en global survey Deloitte lavede ved årsskiftet, der påviste, at virksomheder verden over, anser et beklikket omdømme som den største trussel for en strategisk afsender anno 2014.

Den gode nyhed er, at human branding – altså medarbejderes evne til og forståelse for, hvordan man agerer menneskeligt i forhold til målgruppen, og leverer på alle tre omdømme-parametre i samtlige omdømmekryds – anses for at være det største strategisk aktiv.

Der er med andre ord ingen grund til ikke bare at komme i sving med at arbejde strategisk med sit omdømme – hvilket denne blog netop også er passioneret omkring. Det uanset om det er i taler, anden public speaking, på sociale medier, konventionelle medier eller tv.

Perception er stadig ‘sandhed’
Tilbage til resultaterne fra årets Global RepTrak® 100-undersøgelse fra Reputation Institute, er det værd at bemærke, at kun 25 % af alle modtagere har tillid til, hvad afsendere påstår om sig selv i reklamer. Push-meddelelser bliver altså mindre og mindre attraktive til omdømmeopbygning.

Verdens bedste omdømme

Verdens bedste omdømme

I stedet bør afsendere af alle slags fokusere på at forbedre deres omdømme via målgruppens perception. Og, tilføjer jeg, via levering på de tre omdømme-parametre i optimalt set alle omdømmekryds. Hårdt arbejde? Men der er ingen vej uden om, hvis omdømmet er 1. prioritet!

Vil du selv, din forening eller organisation, arbejde med modtagernes perception af jeres omdømme – via den viden vi allerede har om, hvad der har virket i 2500 år, og stadig fungerer – er jeg klar ved telefonen 50 83 10 06 eller mailen trine@trinenebel.dk

Har du mere lyst til at se video, hvor Kasper Nielsen fra Reputation Institute samler op på årets, ikke danske, men globale analyse af omdømme kommer en times indslag med casebesøg fra Samsung.

Share Button
Om Trine Nebel

Trine Nebel

Trine Nebel

Trine Nebel er fastansat på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, hvor hun underviser i og rådgiver om branding, tillid, troværdighed og omdømme. Trine er forfatter til flere bøger, har en master i retorik, en diplomuddannelse i kommunikation og en læreruddannelse bag sig. Hun underviser primært på kurser og videreuddannelser, men stedvis også på DMJX' grunduddannelser. Trine Nebel har rådgivet både staten, kommuner, fagforeninger, organisationer og i det private. Trines passion er at forløse andre afsenderes kommunikative potentiale uanset om dette sker via taler, præsentationer, debatter, sociale medier, TV eller radio. Og uanset om modtagerne er publikummer, borgere, medlemmer, vælgere eller (potentielle) kunder i en virksomhed.

Skriv et svar