Det er ikke nemt at blive den gode, troværdige taler med indlæg og oplæg, der huskes og gør indtryk. Men mange ønsker at blive det, og det forstår jeg godt, for INTET er så overbevisende som veltalenhed.
Måske har du også hørt om etos, logos og patos og al det dér retorik-halløj. Men virker det overhovedet, eller skal man ‘bare’ være autentisk. Og hvordan er man lige autentisk? Sådan på kommando?
Uddrag fra mit foredrag
Dette indlæg indeholder godbidder fra mit 1-times foredrag om at blive en bedre taler. Dermed ikke sagt, at man kan blive en fremragende taler ved at høre på mig i 60 minutter, men forhåbentlig du kan få lidt inspiration til, hvor du skal starte. Eller hvad du grundlæggende bør overveje.
Troværdighed er en mangelvare og opfattelsen af den er helt individuel og subjektiv. Aristoteles mente en masse om troværdighed for 2500 år siden, og i 1936 – laaang tid før nogen anede noget om internet, sociale og elektroniske medier – sagde handelsmanden Dale Carnegie, at op mod 85% af vores tilvalg og tilkøb er baseret på tillid. Resten handler om produktet eller data.
Sagt på en old school retorisk måde og frit oversat er etos, vores troværdighed, ganske afgørende for om folk vil købe af os, vælge os til, lytte til os eller stemme på os. Logos, det fakta- og talbaserede, betyder mindre for vores endelige valg.
Den troværdige taler
Der er derfor al mulig grund til at overveje og arbejde med, hvordan man fremstår som en troværdig taler. Her kommer derfor inspiration fra mig til dig. tre gange tre huske råd, eller dét jeg kalder for Nebels 9 Noter om at blive en troværdig taler:
Der skal være et budskab at forholde sig til
Der skal være passion at mærke
Der skal være en hjælp for publikumDygtighed/duelighed – på domænet
Moral og dyd – indenfor nichen
Imødekommenhed/uselviskhed – i forhold til publikumIntegrér den autentiske historie – koblet til budskab
Arrangér indhold eller form på ny eller anderledes måde
Respektér reglen om tre-3-III
Hvad nu med powerpoints?
Jamen hvad nu. Betyder ovenstående Nebels 9 Noter om ‘troværdighed i arbejdet med at være taler’, at powerpoints, gestik, mimik, lyd og lys ikke længere er svaret på det gode oplæg eller foredrag? Både ja og nej. Lad mig uddybe.
- Powerpoints-design er vigtige, men ikke afgørende
- Taletempo betyder utroligt meget, men er ikke afgørende
- Lys og lyd spiller voldsomt ind, men er ikke afgørende
- Kropssprog og armfagter påvirker, men er ikke (i sig selv) afgørende
Hvis vi som publikum mødes med fuld valuta på de tre gange tre huskeregler, Nebels 9 Noter, er min påstand, at publikum i høj grad er villige til at bære over med både powerpoints, taletempo, lys og lyd, bevægelse eller mangel på samme. Så rykker vi nemlig frem på stolen, putter mobilen i lommen, spidser ører og får – i bedste fald – ståpels på armene.
Det er faktisk helt enkelt
I det sekund en taler – eller en pitcher/sælger/politiker – begynder at se sig selv som en mentor, der er kommet for at hjælpe eller guide eller råde publikum til, hvad der er absolut bedst for modtagerne/kunderne/vælgerne, i det sekund budskabet står klart nok til kunne huskes længe efter, og i det sekund taleren er så passioneret, at det kan mærkes – følger resten med.
Og med resten mener jeg dén oplevelse, tillid og word og mouth, der kan føre til knald høj troværdighed og deraf tillid, salg eller valg. Men hvis det er salget eller valget, der i fokus, bliver indsatsen af det talte ord ofte effekt-svag. Hvorfor?
Fordi vi ikke vil købes
Fordi vi ikke vil manipuleres med
Fordi vi ikke vil brugesVi vil overbevises og ikke overtales
Vi vil have tillid og ikke mistro
Vi vil konnekte med mennesker ikke med produkter
Og som om Nebels 9 Noter om at blive en mere troværdig taler, ikke er nok, eller en stor nok mundfuld at kaste sig over, så får du – på falderebet – også tre såkaldte no-goes, der er ment som tre yderligere råd til dig – men altså i forhold til, hvad du IKKE skal gøre, hvis du vil påvirke netop dit publikum med troværdighed, tillid, etos – fremfor data og promovering
No-goes som taler
Utallige er de steder på nettet, hvor vi har adgang til at høre forrygende oplæg og virkeligt gode taler – og talere. Vi er ikke forvente med den slags, men nu er det nemmere end nogen sinde før at få eksempler på, hvordan en troværdig taler ‘ser ud’, når det hele spiller. Prøv bare at browse rundt i de mange fantastiske TED-talks.
Fordi vi ved det, når vi ser det. Hvordan den gode tale og den troværdige taler ser ud og leverer, vil jeg tillade mig at mene, at:
- Det er ikke ok at være kedelig
- Det er ikke ok at være selvcentreret
- Det er ikke ok at tænke i salg (eller valg)
Vores tid er knap og vi har så mange muligheder for indtryk, viden og information. Når man derfor tager andres tid og opmærksomhed med en tale, må det være på sin plads, at man gør sit yderste for at yde det ypperste.
Undskyldningen med, at: “Jeg har ikke haft så meget tid til at forberede mig”, er ikke i orden, fordi det netop er tid, man som taler, tager fra andre. Intet er mere rammende, end når vi kan mærke, at nogen virkelig gør sig umage i forhold til os. Det får os til at føle, at vi bliver taget alvorligt. At vi betyder noget, og ikke bare er et redskab til opfyldelse af andres behov og mål.
Så skal du starte ét eneste sted med din næste tale og din målrettede vej mod at blive en bedre og troværdig taler, så er det med absolut fokus på publikum, deres behov og hvordan du virkeligt gør dig umage!
Jeg ønsker dig al mulig held og lykke med din næste tale!