Hvis du er virksomhed og bruger sociale medier i dit arbejde, kender du (forhåbentlig) SocialSemantic, der hvert år laver en fremragende rapport over organisationers, små og store virksomheders brug af sociale medier.
Det har de også gjort i år, og rapporten er meget interessant læsning for alle der bruger, eller overvejer at bruge, sociale medier i deres kommunikation eller markedsføring.
Kommende bog og Social Semantic
Da jeg til efteråret udkommer med en bog om at arbejde strategisk med sit omdømme på sociale medier, havde SocialSemantic spurgt om jeg ikke ville gæsteblogge hos dem. Det sagde jeg ja til, som jeg ofte gør. Bogen udkommer på Forlaget Frydenlund, og vil være en af de første bøger på dansk om, hvordan du helt konkret arbejder strategisk med omdømme på sociale medier.
Bogen fortæller lidt om Obamas online-strategi, og kommer med løbende eksempler på, hvad du kan lade dig inspirere af. Bogens absolutte kerne er dog hvad du selv, din kampagne, din organisation eller virksomhed kan gøre, trin-for-trin, for at brande jer og bruge de sociale medier til at pleje jeres omdømme. Det er en bog, jeg selv har manglet. Nu er den skrevet.
Corporate blogging kan skabe værdi
Et af bogens tyve kapitler handler om corporate blogging. Om hvordan det at blogge som virksomhed kan skabe reel værdi – også på bundlinjen. Og hvordan bloggen kan bruges til både kundeservice og ekspertprofilering i markedet. Corporate blogging bør derfor – som jeg ser det – ikke ses som en driftsomkostning, men som en markedsføringsudgift. En effektiv og relativt billig én af slagsen. Du kan læse gæsteblogindlægget fra SocialSemantic her.
Bloggen kan bruges til reputation manegement
En af de faktorer jeg studsede over i årets rapport fra SocialSemantic var, at mange virksomheder ikke mener de kan bruge sociale medier som led i krisestyring og reputation management. Og det er slet ikke slået igennem, hvordan sociale medier kan bruges til at pleje afsenderens omdømme.
Intet sted er bedre, billigere og mere målrettet end sociale medier til netop krisestyring, kundeservice og pleje af omdømme. Men, for der er selvfølgelig et men. De sociale medier skal være etableret, integreret i den daglige kommunikation og effektivt brugt, inden virksomheden kan bruge dem i krisesituationer. Der skal være et etableret netværk af kunder, fans, follwers og interessenter. Sådan noget gøres ikke ‘over night’, men det kan sagtens lade sig gøre.
Uanset om du er organisation, virksomhed, selvstændig eller kandidat kan du gøre det samme, og bruge de sociale medier strategisk, endda for en beskeden økonomisk investering, hvis du vil sætte tiden af til det. Tiden er en vigtig faktor. Det handler gæsteblogindlægget også om. Alt det og meget mere kan du læse detaljeret om i min kommende bog om omdømme på sociale medier.
Gæsteblogindlæg og artikler
SocialSemantic er ikke som sagt ikke det eneste sted, jeg har gæsteblogget for nylig. Jeg blogger løbende om omdømme, reputation management og taler. Og jeg skriver artikler, indlæg og analyser når kollegaer i branchen spørger om min hjælp. Jeg kan godt lide at videndele, og lever efter devisen om, at hvad der er givet godt ud, kommer ikke dårligt tilbage – og så synes jeg også det er sjovt og fagligt stimulerende! Som de tre seneste eksempler på ‘pro bono publico’ er følgende:
MyNewsdesk – Crowdsourcing på Twitter forud for statsministerens alternative nytårstale:
Sådan brugte jeg de sociale medier til statsministerens nytårstale
Kommunikationsforum – Villy Søvndals tale til SF’s landsmøde 2012:
Retorisk analyse af Villy Søvndals landsmødetale
Dansk Magisterforening – Hvad der gik galt i kommunikationen om betalingsringen:
Hvad gik der galt med kommunikationen omkring betalingsringen