Sohn deltog in absentia på Thornings pressemøde

Er der nogen derude, der kort kan forklare, hvad den journalistiske historie er i den fortsatte debat om Ole Sohn? Er der noget jeg har overset?
På Thorningspressemøde i dag var der fra pressens side kun én toneangivende dagsorden. Har Thorning tillid til Sohn?
Spørgsmålet blev varieret i det uendelige og vil man se eller gense detaljerne i spørgsmålene, kan man gense pressemødet på Statsministeriets hjemmeside.

Men spørgsmålenes essens gik på Sohns troværdighed og om Thornings tillid vaklede til SF-ministeren. Fem gange betonede statsministeren, at den 20 år gamle sag IKKE vedrører Erhvervs- og vækstministerens embedsførelse, og at hun har FULD tillid til Sohn.

Jorunalisterne trak tråde til tv-avisen i går, hvor en journalist mente, at Ole Sohn havde indrømmet at han løj. En fortolkning, der vist må stå for journalistens egen regning.
Uanset de mange spørgsmål FRA journalisterne TIL Thorning om alt fra rede penge versus overfakturering, til tillid og troværdighed og Ole Sohns habitus, så leder jeg stadig efter, hvor den fortsatte JOURNALISTISK HISTORIE omkring Ole Sohn ligger begravet?

Trykkeriet fik overbetaling, ja! For 20 år siden. Måske tog det af medarbejderhensyn for lang til at afvikle, ja. Men det blev stoppet – af ham selv. Og historien fortalt i 1992 til E.B, sagde Sohn på tv i går. Lad os kort antage, at den udmelding er korrekt. Hvad er så det nye? Jeg er ikke just sikker på, at jeg forstår det. Kan det tænkes at journalisterne bare har besluttet, at der er en historie? Og hvis de har, hvad er så essensen? Ved journalisterne noget som de ikke er kommet frem med?

Og endelig… Når en journalist spørger statsministeren om der ville gælde samme tillidsfulde forhold til fx Jonni Hansen, hvis denne om 15 år går ind i politik, er det så en rimelig sammenligning at gøre? Eller er historien ved at køre lidt af sporet?


Share Button
Posted in:
Om Trine Nebel

Trine Nebel

Trine Nebel er fastansat på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, hvor hun underviser i og rådgiver om branding, tillid, troværdighed og omdømme. Trine er forfatter til flere bøger, har en master i retorik, en diplomuddannelse i kommunikation og en læreruddannelse bag sig. Hun underviser primært på kurser og videreuddannelser, men stedvis også på DMJX' grunduddannelser. Trine Nebel har rådgivet både staten, kommuner, fagforeninger, organisationer og i det private. Trines passion er at forløse andre afsenderes kommunikative potentiale uanset om dette sker via taler, præsentationer, debatter, sociale medier, TV eller radio. Og uanset om modtagerne er publikummer, borgere, medlemmer, vælgere eller (potentielle) kunder i en virksomhed.

5 Comments

Skriv et svar