37 forslag til øget omdømme på sociale medier

Indhold betyder meget for omdømmet

Det er ikke formen, men indholdet, der betyder noget for dit omdømme på sociale medier! Det afgørende for opfattelsen af dit,  eller jeres, brand er hvad du putter på dine nøje udvalgte platforme.

Godt indhold tiltrækker engagerede modtagere, der deler den interesse, du skriver om. Kun 7% af al word of mouth foregår online. Når en afsender derfor oplever en såkaldt ‘shitstorm’ på sociale medier, kan der lige såvel foregå den samme elendige omtale offline.

Men hvorfor ikke – med dit indhold på sociale medier – gøre dit til, at de 7% af word of mouth, der finder sted online, taler så attraktivt som muligt om dét din virksomhed eller organisation står for? Her kommer en mængde forslag til, hvordan du kan skabe godt indhold, der påvirker dit omdømme på sociale medier i positiv retning.

Der finde mange flere råd, så nedenstående 37 forslag som en appetitvækker!

Dit strategiske mål

  • Husk altid hvad målet for din virksomhed er – hvad brænder I for?
  • Autencitet er ikke så indviklet – bare være dig selv og vær det på en ordentlig måde!
  • Vis at du er engageret ved rent faktisk at være engageret!
  • Find ud af, hvilke af dine platforme, der er til distribution og hvilke der er mere historiefortællende. Jeg bruger fx min blog, Twitter og Pinterest på én måde og min Facebookside på en anden måde.
  • Afklar med dig selv, hvem der er din ideelle modtager? Tal direkte til denne ‘persona’.
  • Del ikke indhold hvis du ikke kan forklare, hvorfor du gør det 🙂
  • Sørg for at der er sammenhæng mellem det, du deler, og det du som afsender står for!
  • Brug eventuelt tidsplan, hvis du ved med dig selv, at du ellers glemmer at pleje platformene

Lidt om søgeord og SEO

  • Jeg ved ikke meget om søgeordsoptimering, men helt lavpraktisk vil jeg anbefale, at du udvælger et fokuseret søgeord pr. indlæg på en blog, brug det i indledningen af din tekst og undervejs.
  • Husk at oploade nyt indhold jævnligt, så søgemaskinerne ved, at dine platforme er ‘i live’!
  • Link gerne til andre afsendere med relevans for dit indhold, men overgør det ikke.
  • Og søg professionel hjælp, hvis dit arbejde med SEO skal være avanceret 😉

Udgivelse af dit indhold

  • Lad nu være med at autoudgive dit indhold – den professionelle modtager ‘afkoder’ det med det samme, og det virker ikke reelt imødekommende, men selvpromoverende.
  • Suppler gerne dine indlæg med billeder – de fænger øjet og skaber opmærksomhed, men de skal være relevante for indholdet.
  • Det samme gælder videoer, der kan øge attraktionsværdien på dine indlæg.
  • Lad være med at spamme folk, hvis de abonnerer på din liste.
  • Skrive i en ligefrem, brugervenlig og håndgribelig tone, der viser menneskelighed.
  • Lad være med at gøre dine indlæg aaaalt for lange (noget jeg selv skal blive bedre til).
  • Brug en interessant overskrift, der skaber nysgerrighed.

Ekstra kvalitet i indholdet

  • Overvej at lave E-kurser eller webinarer, hvor folk får noget konkret og brugbart med hjem.
  • Webinarer kan vise din faglighed og personlighed, integrere lyd og billeder og skabe direkte kontakt.
  • Optag nogle brugbare baggrundsvideoer til kan give en ekstra vinkel.
  • Lav kun indlæg på din blog eller Facebook-side, hvor du kan stå inde for kvaliteten.
  • Gør indholdet relevant og attraktivt at dele ved at gøre dig umage med indholdet.
  • Nogle indlæg kan give negative kommentarer. Brug dem til at vise, hvordan du håndterer kritik, for øjnene af andre læsere og udrens simpelthen folk der tilsviner andre i dit kommentarspor.

Det brugervenlige

  • Vær sikker på at din indhold kan læse på alle devices eller søg teknisk hjælp til at få det fikset – fx hos Mika, der har hjulpet mig, og som jeg selv kan anbefale.
  • Gør dit indhold læsevenlig ved at brug luft, afsnit, bullets, citater og andet, der bryder læsningen op.

Videoer i dine post

  • Husk at videoer der er korte, bliver set hyppigere end lange videoer.
  • Husk at modtagerne sjældent synes dine egne hjemmevideoer er lige så fede som du selv synes.
  • Små videoer kan understrege en pointe eller give adgang til mere viden, du har fundet frem til læserne af dit indhold.
  • En video behøver ikke være professionel for at blive set og dele af mange.
  • Er du selv med på videoen kan du udvise personlighed og karakter – og påvirke visuelt.
  • Optag videoen i bare nogenlunde rolige omgivelser, så beskueren ikke bliver distraheret væk fra dit budskab.

Har du breaking news?

  • Hvis dit indhold ikke opfylder en del af de seks faktorer, der driver word of mouth, skal du ikke regne med, at dit indhold går viralt.
  • Forstå at det du selv synes er hammerfedt, nyt og breaking ofte ikke er det i modtagerens optik.
  • Din post, indlæg og opdateringer bør ikke promovere din egne fortræffeligheder, men tage udgangspunkt i, hvad der kan gavne modtageren.

Med disse få råd er du godt på vej til at pleje dit omdømme på sociale medier og måske endda skabe dit eget brand, der er attraktiv for andre at være i nærheden af!

God jul til jer alle!
Ps. Husk at Networked Business hvert år udgiver en “FACTBOOK”, der bidrager med statistik og indsigt i dansk erhvervslivs brug af sociale medier, mobile og cloud. Bogen kan downloades gratis på Networked Business’ hjemmeside, men ligger også Factbook2012 i sidste års udgave.

Share Button
Om Trine Nebel

Trine Nebel

Trine Nebel

Trine Nebel er fastansat på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, hvor hun underviser i og rådgiver om branding, tillid, troværdighed og omdømme. Trine er forfatter til flere bøger, har en master i retorik, en diplomuddannelse i kommunikation og en læreruddannelse bag sig. Hun underviser primært på kurser og videreuddannelser, men stedvis også på DMJX' grunduddannelser. Trine Nebel har rådgivet både staten, kommuner, fagforeninger, organisationer og i det private. Trines passion er at forløse andre afsenderes kommunikative potentiale uanset om dette sker via taler, præsentationer, debatter, sociale medier, TV eller radio. Og uanset om modtagerne er publikummer, borgere, medlemmer, vælgere eller (potentielle) kunder i en virksomhed.

Skriv et svar