Retorikprofessoren om #fv15 og #dkpol

Når udspekuleret vrøvl afsporer #dkpol-debatten

Jeg elsker når retorikprofessor Christian Kock ruller sig ud, og det skal jeg love for, at han gør i denne artikel, jeg om lidt vil præsentere dig for!

En artikel der handler om emner, jeg ofte har skrevet om her på bloggen, men som Kock behandler i et længere, ret nørdet, faglig vidunderligt og helt ‘i skabet’-agtig bidrag til den politiske kommunikation i #dkpol generelt og #fv15 specifikt (eller snarere i anledning af).

Har politikere noget REELT på hjerte
Alle modtageren – også du og jeg – og dermed vælgerne tiltrækkes af passionerede afsendere med noget på hjerte, men vi svigtes faktisk af politikerne, når valgkampe sander til i:

  1. Personangreb
  2. Faktafnidder og faktafusk
  3. Stråmænd
  4. Motivspekulation

Gid de gjorde som Martin Luther King
Da I have a dream-talen, af Martin Luther King, i 2013 havde 50 års jubilæum, skrev jeg på bloggen om de 7 strategiske pointer man kunne udlede af verdens mest berømte politiske tale.

Jeg skrev dem (i bevidst naivt) håb om, at vi en dag kan få en anderledes politisk kommunikation – herunder taler – fra de politikere, der så gerne vil ud med deres budskaber og have os til at lytte.

De 7 pointer var og er:

  • Sig tingene som de er. Tal IKKE modtagerne efter munden, selvom det måske ville være det nemmeste og mest omkostningsfrie.
  • Rør og engager modtagerne følelsesmæssigt ved passioneret at fremmane en brændende platform, man kan se for sig.
  • Lad være med at acceptere tingenes tilstand, vær dynamisk, påpeg nye og forbedrende veje at gå – sammen.
  • Inviter til handling i overensstemmelse med en større sags tjeneste og i pagt med eksplicitte værdier.
  • Gå ikke på kompromis, men kæmp for en sag, der er tydelig og til at identificere sig med for modtagerne af kampagnen.
  • Demonstrer indlevelse, oprigtighed og empati ved at udvise ægte forståelse for modtagernes situation og perception.
  • Vis fremtiden. Præsentér en afsender-vision, der er så tydelig, at den kan mærkes, ses og indleves af modtagerne.

Udspekuleret politisk vrøvl
Noget kunne tyd på, at vi endnu ikke er i mål med hverken min forhåbning for politisk kommunikation eller Christian Kocks ideal for samme.

I alle tilfælde er retorikprofessoren netop udkommet med artiklen Dette udspekulerede vrøvl vil du høre de næste tre ugervidenskab.dk’s hjemmeside – en kommunikativ zone, hvor forskere og andre nørder Sådan skaber du et viralt hit over mere spalteplads end vanligt.

Her er et lille citat fra artiklen:

Man skal for eksempel blot have hørt en typisk debat mellem Thorning og Løkke for at have oplevet, at det meste af det, vi borgere og iagttagere får som erstatning for politisk argumentation, er angreb på den anden blok (og især angreb på den anden bloks statsministerkandidat). Ikke argumenter, der understøtter den talendes egen politik.

Læs langt om idealet for politisk kommunikation
Jeg kan kun anbefale ALLE, der interesserer sig politisk kommunikation, #dkpol og #fv15 og kommende valg i øvrigt, at de bruger 10-15 minutter på Christian Kocks artikel.

Er vi mange nok, som ønsker og presser på for en bedre debatkultur, der tilgodeser os vælgere, kan det være, at politikerne en dag lytter, og deres troværdighed stiger som følge heraf.

Hør bare denne pointe fra retorikprofessoren om angreb i debatten – noget som har været nævnt som Helle Thornings strategi i valgkampen 2015, når hun møder Lars Løkke Rasmussen:

[…] man angriber diskussionspartneren for at mene noget andet, end de har gjort før, eller noget andet end deres partifæller mener, eller lignende – kort sagt hævder man, at de er skyldige i en art selvmodsigelse eller anden påstået inkonsistens. Så kan man måske undgå at svare på det, de faktisk siger.

Det er fra vælgerens synspunkt ikke et særlig nyttigt bidrag til debatten. Problemet er, at det vigtigste for en vælger er, om et forslag eller et standpunkt er godt eller dårligt – ikke om man har haft det hele tiden, eller om éns partifæller har det, eller om de andre i hhv. rød eller blå blok har det.

Læs hele Christian Kocks artikel her – og læs den gerne grundigt – så er du nemlig selv klædt bedre på til at gennemskue den politiske kommunikation og kunne stillede skærpede krav til politikerne i #dkpol!

Share Button
Om Trine Nebel

Trine Nebel

Trine Nebel

Trine Nebel er fastansat på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, hvor hun underviser i og rådgiver om branding, tillid, troværdighed og omdømme. Trine er forfatter til flere bøger, har en master i retorik, en diplomuddannelse i kommunikation og en læreruddannelse bag sig. Hun underviser primært på kurser og videreuddannelser, men stedvis også på DMJX' grunduddannelser. Trine Nebel har rådgivet både staten, kommuner, fagforeninger, organisationer og i det private. Trines passion er at forløse andre afsenderes kommunikative potentiale uanset om dette sker via taler, præsentationer, debatter, sociale medier, TV eller radio. Og uanset om modtagerne er publikummer, borgere, medlemmer, vælgere eller (potentielle) kunder i en virksomhed.

Skriv et svar