Omtale-skovflåter og omdømme-borrelia

På denne blog fortæller jeg ofte om omdømme, og det med god grund. Omdømme har min store faglige interesse, jeg holder oplæg om det, underviser i det og har skrevet bogen Dit omdømme på sociale medier – og ved gud om der ikke er en ny bog på vej.

Om Skovflåtmodellen®!

Jeg vender tilbage til Skovflåtmodellen® om lidt. Først er det vigtigt at understrege, hvor afgørende det er for en afsender at forstå modtagernes forventninger, foretage en langsigtet indsats og inkludere modtagernes perceptioner ens strategi for omdømme og branding.

Et omdømme kan opbygge og nedbryde afsendere. Skovflåtmodellen® hjælper med det første og forhindrer det sidste!

Styr omdømmet
Aldrig har det været vigtigere at forstå sit omdømme, og gøre hvad der skal til for at styre det.

Et beklikket omdømme udgør en meget stor risiko for strategiske afsendere, og derfor derfor må en afsender forstå negativ omtale, og ufordelagtige situationer omkring afsenderen, som noget der kan påvirke modtagernes opfattelse – uanset at afsenderen ikke selv synes der er noget på spil.

Omdømme, branding – reputation som det hedder på engelsk – eller langsigtet tillids- og troværdighedsopbygning er ikke ny genrer eller nye fancy buzzwords. Det er bare kommunikationsarbejde, der bliver mere og mere afgørende for en afsender at mestre.

Nyhedsdøgnet er en saga blot. Med sociale medier går tingene meget stærkere og uanset hvor modtagerne får deres påvirkning fra, så påvirker det deres syn på afsenderen.

For at gøre det lidt komplicerede og lidt abstrakte arbejde uhyre konkret og ekstremt pædagogisk, har jeg udviklet Skovflåtmodellen®, der ikke er nogen fagbog, men en brugsbog, der præsenterer en kommunikationspincet, der handler og forstår potentiel dårlig omtale, der kan skade afsenderen, som skovflåter. Ja, du læste rigtigt!

Danmarks farligste dyr
Skovflåter er måske Danmarks farligste dyr. Så lille af større, så stor af betydning, hvis skovflåten er inficeret med borrelia. Hvem frygter ikke dét scenarium…

Omtale-skovflåter lever ikke i naturlandskabet, men i medielandskabet, men kan som naturens skovflåter suge ‘blod’ fra afsenderen, lamme dennes udtryk og gøre utroligt meget skade – hvis ikke flåten håndteres i tide.

Med Skovflåtmodellen® kan enhver afsender altid håndtere sit omdømme i tide – navnlig hvis man har læst bogen om den kommunikationspincet Skovflåtmodellen® er formet som.

Skovflåtmodellen® formet som kommunikationspincet

Skovflåtmodellen® formet som kommunikationspincet

Når man har læst bogen, forstået modellen, glemmer man den ALDRIG igen. Det skyldes den metafor, bogen er centreret omkring; omtale-skovflåter, omdømme-borrelia og en kommunikationspincet.

Risikoen for dårlig omtale kan aldrig fjernes totalt, men den kan begrænses voldsomt. Og man kan være klædt på til at håndtere omtalen, når den opstår.

Skovflåtmodellen® præsenterer fem faser, nemme at følge, lette at huske, og som hjælper afsendere med branding og omdømmehåndtering i et praktisk hverdagspersepktiv.

Bogens hjemmeside
Læs mere om bogen her og lad dig skrive op til nyhedsbrevet, hvis du vil have mere at vide om både omdømme, human kapital (din betydning) og menneskelige relationer som branding.

Jeg udsender smagsprøver på bogen, når den udkommer i efteråret – til alle tilmeldte på nyhedsbrevet, som du også kan finde nederst på TrineNebel.dk.

Share Button
Posted in:
Om Trine Nebel

Trine Nebel

Trine Nebel

Trine Nebel er fastansat på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, hvor hun underviser i og rådgiver om branding, tillid, troværdighed og omdømme. Trine er forfatter til flere bøger, har en master i retorik, en diplomuddannelse i kommunikation og en læreruddannelse bag sig. Hun underviser primært på kurser og videreuddannelser, men stedvis også på DMJX' grunduddannelser. Trine Nebel har rådgivet både staten, kommuner, fagforeninger, organisationer og i det private. Trines passion er at forløse andre afsenderes kommunikative potentiale uanset om dette sker via taler, præsentationer, debatter, sociale medier, TV eller radio. Og uanset om modtagerne er publikummer, borgere, medlemmer, vælgere eller (potentielle) kunder i en virksomhed.

Skriv et svar