Tillid – du ved præcis om du føler den

Tillid kan ikke købes for penge. Enten har man tillid, eller også har man ikke tillid. Man skulle ikke umiddelbart tro, at man kan have nærmest blind tillid til en afsender, man aldrig har mødt, men det kan faktisk godt lade sig gøre!

Jeg har endog meget stor tillid til min webmaster Mika, der ejer RocaPress, og hjælper mig med alt det omkring min hjemmeside, jeg ikke orker at bokse med selv.

Tillid opstår
Da jeg skulle have fornyet min hjemmeside for et par år siden, lagde jeg et opslag op på Amino.dk, og spurgte efter en ekspert i WordPress – som vidste hvordan man yder excellent service, og som jeg altid ville kunne regne med. Jeg fik 20 svar, og valgte Mika. Det har jeg aldrig fortrudt.

Mika hjælper mig stadig med både stort og små – det går hurtigt, arbejdet er altid både i orden og ordentligt, og jeg bliver ALDRIG tørret med timeprisen. Jeg er fuldstændig tryg ved at have Mika som webmaster, selvom jeg faktisk aldrig har mødt ham.

Fælles værdier skaber tillid
Ifølge bestseller-forfatteren (til Start with WHY & Leaders eat last), socialantropologen og keynote-taleren Simon Sinek, er tillid noget der opstår, når man føler at andre mennesker har de samme menneskelige interesser og værdier som en selv. At have tillid, ifølge Simon Sinek, er en emotion og derfor noget, der er svært at beskrive med ord.

Rationaler kan man nemlig sætte ord på. Rationaler og emotioner opfattes dog forskellige steder i hjernen – det første sted har kapacitet for sprog, det har det andet sted ikke. Tillid nedbrydes på omvendt vis, og kan derfor være lige så svært at sætte ord på, men vi er aldrig i tvivl, når vi mister tillid.

Tillid i business
Tillid er ifølge Edelman Trust Barometer en fremadrettet målestol for forventninger til andre. Tillid er et aktiv som afsendere af enhver art bliver nødt til at forholde sig til, når det kommer til omdømme og branding, i en tid hvor word of mouth spredes og deles med lynets hast, og kommunikation bliver mere og mere komplekst.

Tillid er afgørende for at opnå troværdighed i markedet og genere en ‘following’ eller business. Edelman Trust Barometer 2015-rapporten fandt, at tempoet, forandringer og innovation i erhvervslivet opfattes af modtagere som værende drevet af grådighed og penge, snarere end et ønske om at forbedre folks liv. Når det er tilfældet, mister afsenderen tillid – uanset hvor tillidsvækkende afsenderen opfatter sig selv.

Jeg ved ikke hvor tillidsvækkende Mika fra Roca Press selv synes han er, men pointen er, at det er ligegyldigt. For det er mig, der bestemmer om jeg har tillid til ham. Og det har jeg – selvom jeg stadig har tilgode at møde Mika ansigt til ansigt. Det fungerer perfekt – og tillidsfuldt – uden!

Share Button
Om Trine Nebel

Trine Nebel

Trine Nebel

Trine Nebel er fastansat på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, hvor hun underviser i og rådgiver om branding, tillid, troværdighed og omdømme. Trine er forfatter til flere bøger, har en master i retorik, en diplomuddannelse i kommunikation og en læreruddannelse bag sig. Hun underviser primært på kurser og videreuddannelser, men stedvis også på DMJX' grunduddannelser. Trine Nebel har rådgivet både staten, kommuner, fagforeninger, organisationer og i det private. Trines passion er at forløse andre afsenderes kommunikative potentiale uanset om dette sker via taler, præsentationer, debatter, sociale medier, TV eller radio. Og uanset om modtagerne er publikummer, borgere, medlemmer, vælgere eller (potentielle) kunder i en virksomhed.

Skriv et svar