Sådan laver du en strategi for sociale medier

Dette indlæg retter sig direkte mod mine kursister på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole. Alle er velkomne til at læse med, men indholdet relaterer sig primært til undervisningen i faget: “Sociale medier i strategi og kommunikation“.

Her oploader jeg udvalgte PDF-filer, ’embedder’ links, der ligger frit og gratis tilgængelig for alle på nettet.

Filerne kaldes ofte for E-bøger og fungerer som appetitvækkere i forhold til den viden/produkt/rådgivning afsenderne udbyder. Der er altså tale om digital indpakning (som jeg omtaler i min bog).

Indpakning af brugbar viden er et strategisk valg afsendere tager i forhold til at nå deres målgruppe – og opbygge en Tribe.

Bliver du inspireret af det du læser, så ‘forfølg’ afsenderen til dennes hjemmeside. Tilmed dig deres nyhedsbreve, deres YouTube-kanaler eller podcasts og hold således din egen efter-og videreuddannelse up-to-date.

Der er masse af god inspiration ‘derude’. De eksempler jeg videreformidler her på siden er hverken pensum på @DMJX eller noget som helst andet end inspiration til det at arbejde med sociale medier. Og til det mange oplever som en udfordring; at udarbejde en strategi for en specifik afsenders brug af sociale medier som del af den samlede kommunikation – og som en indsats, der helst skulle påvirke afsenderens omdømme i positiv retning.

Her kommer et par håndfulde steder at søge inspiration

Tjekliste – sådan gør du din SoMe-strategi operationel og konkret

Den årlige SoMe-rapport (2014) fra Social Media Examiner – kortlægning og tal for virksomheders brug af SoMe

Step-by-step-plan til at opdatere din blog

Gratis e-bog komplet med 33 Twitter-tips. En guide fra Buffer

Eksempel på en såkaldt content-kalender til SoMe

The Ultimate Content Strategist Playbook fra Contently

20 forslag til såkaldte ‘ME-mails’ (fra Amy Porterfield). For 17 HELT forskellige virksomheder

Servicér din målgruppe – pak din viden ind i digitale indpakninger – et interaktivt uddrag fra min bog

Factbook for danske virksomheders brug af sociale medier 2012

E-bog med strategiske forslag til salg og sælgere

Et nyt kommunikationsunivers for Kirkens Korshær

Sådan laver du en virkelig god kommunikationsstrategi – af BRO-kommunikation

Power your story med content marketing

Udførlig guide til inspiration for din kommende SoMe-strategi – Marketo

Kæmpe guide fra Marketo om strategi baseret på rendyrket ‘omsorg’/ME-mail

40 idéer til din plan for SoME-strategi – af MarketingCloud

Beginners-guide-to-content-strategy

5-Stupid-Pinterest-Mistakes

Sådan bruger du Pinterest til branding

Alt om Seth Godins Tribes. Q & A

Resonate – present visual stories

Lidt om SEO – søgemaskineoptimering – og myter om hvad der virker

STEPPS workbook to crafting-contagious-content

Strategically social. 5 keys til becoming a social business.

The new rules of engagement – rapport fra Forbes Insights

Social Strategy for government organizations

How-to-Develop-a-Social-Media-Strategy

How to attract customers with Twitter and Vine

How to transform your small business with social media

Hvad deler folk på Facebook og hvorfor

52 fængende overskrifter til ét års content kalender

Skatkisten. Klik. Brows’ dit emne. Find gratis guides til inspiration

Husk også, at du jo altid selv kan browse efter yderligere inspiration – på Slideshare

– eller på Youtube. Men prøv også her, hvor du kan lede efter andre E-bøger – for bare at nævne noget, du kar starte med 🙂

Gratis download af E-bøger

 

Share Button
Om Trine Nebel

Trine Nebel

Trine Nebel

Trine Nebel er fastansat på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, hvor hun underviser i og rådgiver om branding, tillid, troværdighed og omdømme. Trine er forfatter til flere bøger, har en master i retorik, en diplomuddannelse i kommunikation og en læreruddannelse bag sig. Hun underviser primært på kurser og videreuddannelser, men stedvis også på DMJX' grunduddannelser. Trine Nebel har rådgivet både staten, kommuner, fagforeninger, organisationer og i det private. Trines passion er at forløse andre afsenderes kommunikative potentiale uanset om dette sker via taler, præsentationer, debatter, sociale medier, TV eller radio. Og uanset om modtagerne er publikummer, borgere, medlemmer, vælgere eller (potentielle) kunder i en virksomhed.

Skriv et svar