Gør din virksomhed klar til Pinterest

Måske det bedste nye sociale medie til branding? 2014 bliver året, hvor Pinterest vil indtage Danmark. Er I en strategisk afsender – virksomhed, forening, parti eller organisation – og interesserer I jer for jeres omdømme, er der grund til agtpågivenhed.

Det sociale medie Pinterest, der fungerer som visuel kommunikation og virtuelle opslagstavler, mener det så alvorligt, at det har hyret det københavnske PR-bureau Morsing til at få udbredt kendskabet til Pinterest, hvis navn simpelthen bare er en sammentrækning af interesse + pinne (slå op).

Undertegnede hjælper gerne Pinterest på vej, for jeg er vild med platformen, bruger den flittigt i min undervisning på diplommodulet: “Sociale medier i strategi og kommunikation” på DMJX, har selv små tusinde pins fordelt på 24 tavler og udgivet en gratis E-bog om Pinterest til branding.

Ebog

Stop en halv. Pins, tavler og E-bog? A’ hva’ for en smed? Gider jeg lige uddybe? Ja, det er præcis hvad formålet er med denne artikel, der både introducerer dig til Pinterest og giver dig linket til en gratis E-bog, hvis du selv vil igang med at pinne.

Slå dine interesser op
Gør som i Netto, hvor kender de typiske korktavler med brugte barnevogne, løbehjul, sommerhuse og gør-det-selv-coaching. På tavlerne ‘pinne’ vi også bortløbne katte, men ender måske med hjemløs kanin i bytte. Groft sagt er grundprincippet det samme på Pinterest. Bare flottere og federe!

På Pinterest kan du finde tavler om alt. Jeg mener det. Alt. Om jungledyr, dybvandsfisk, tech, Sydafrika, canadiske negle, vægttab, typografi, rengøring, vulkaner og rejsemål – for blot at nogle helt arbitrære emner ud af utallige og atter utallige. Eller sagt på en anden måde; har du en interesse? Så findes der inspirerende pins på Pinterest.

luftfoto af Barcelona

Pinterest kan meget mere end at få folk til at mødes om den samme interesse, selvom det i sig selv burde repræsentere en absurd høj værdi for alle afsendere i en tid, hvor der bliver stadig sværere at fange folks opmærksomhed. Det gør Pinterest ret målrettet og så er platformen ekstrem visuel, så alle os der husker, lærer, opfatter og sågar skriver i billeder bliver stimuleret på ny vis.

Intet medier vokser mere eksplosivt
Pinterest er blevet verdens hurtigst voksende sociale medie og ifølge mashable.com kan Pinterest i USA konkurrere med Facebook, når det kommer til genereret traffik til hjemmesider. Nu er turen så kommet til Danmark, hvor Pinterest endnu ikke er slået igennem, trods de åbenlyse muligheder for at afsenderen kan brande sig på en social innovativ måde.

Repræsenterer du som kommunikatør en virksomhed, en kommune eller by, en forening eller er du freelancer, så overvejer du ofte, hvor meget tid du skal investere i sociale medier som en del af jeres synligheds-, tilgængeligheds- og brandingstrategi. Jeg foreslår du giver Pinterest en chance, fordi billeder simpelthen kan sige mere end 1000 ord. Så hvorfor ikke komme i gang – før konkurrenterne.

Pinterest gør det ikke bare nemmere at huske jeres virksomhed eller den afsender du arbejder for, men bidrager også med øget trafik til din hjemmeside samt opmærksomhed.

Sådan kommer du i gang
Før du kan pinne billeder, der relaterer sig til dit emne, skal du selvfølgelig have en profil på Pinterest. Profilen udfyldes med hjemmeside og lidt information om dig selv, dit firma eller det brand, du arbejder for. Lidt ala Twitter, hvor modtageren hurtigt kan få overblik over afsenderen via bio’en.

Når din profil er oprettet, skal du til at tænke i niché-opslagstavler. Du kan starte med én, men det bliver hurtigt for rodet, hvis du er en strategisk afsender, forstået som at du kommunikerer med et mål for øje og har en specifik målgruppe.

Lad os sig du er skofabrikant. Blot som eksempel. I stedet for at oploade billeder af alle dine sko, herunder sandaler, stiletter, støvler, sutsko, klipklapper, vandresko, fodboldstøvler på én tavle under profilen ’Skofabrikanten’, så lav én tavle for hver kategori, så din målgruppe lynhurtigt kan orientere sig i udvalget af fodtøj.

Dem der er på udkig efter en stillet til årsfesten i firmaet, gider ikke se på vandrestøvler, og dem der leder efter sandaler til deres tur til Fiji, har ikke brug for fodboldstøvler. Ved at have en tavle for hver sko-genre viser du både bredde, men også niche, og målgruppen husker variationen til næste gang fødderne skal have nyt udstyr.

Hvis du har andre sociale medier som fx Facebook eller Twitter, kan disse nemt kobles sammen med Pinterest. Engang imellem kan det give god synergi at dele dine visuelle elementer fra Pinterest på dine øvrige sociale platforme.

Mange bække små med sociale medier
Pinterest gør det ikke i sig selv. Men platformen er en måde hvorpå du langsomt kan skabe WOM og trafik til virtuelle opslagstavler, der på en ny og inddragende måde kommunikerer med din målgruppe.

På Pinterest er den uskrevne regel kvalitet fremfor kvantitet. Det gælder derfor om at finde gode billeder og gode links, der virkelig vil være interessante for modtagerne af din kommunikation.

Pinterest

Hvis vi bliver i eksemplet med skofabrikanten kan idéer til at undgå og behandle vabler, sure tæer eller snuller i skoene, kombineres med kvalitetsbilleder og en supplerende kommentar med link til, hvor din målgruppe kan læse mere. Og ja,– det kunne fx være ovre på din hjemmeside, hvor du måske har en side med gode og ’hemmelige’ råd fra skofabrikantens oldefar, der syede sko i hånden.

Der skal pinnes hyppigt
Der skal løbende oploades nye pins på tavlerne før indsatsen på Pinterest kan få en brandskabende effekt. Og vil du bruge jeres tavler til påvirkning af virksomhedens omdømme, skal der som altid en langsigtet strategi til.

Fordi du selvfølgelig vil din målgruppe det bedste, anbefaler jeg, at du også ’pinner’ læseværdige og inspirerende artikler, fra fx Thought Leaders, hvor der ofte følger et billede eller en illustration med. Vær dog her opmærksom på reglerne om ophavsret, selvom Pinterest ‘trækker’ det dybe link med over på Pinterest fra forfatteren.

På Pinterests egen hjemmeside kan du finde et ikon, du simpelthen kan trække op i linjen med bogmærker under browseren på din skærm. Når du finder en artikel eller et indlæg, du synes er relevant for en af dine opslagstavler på Pinterest, klikker du blot på ’pin it-ikonet’, hvorpå Pinterest foreslår én af dine tavler. Vælg den rigtige tavle, skriv en kommentar om, hvorfor artiklen er relevant, ving af om pinnen skal via Twitter eller Facebook, og opload derpå til Pinterest. Vupti har du serviceret din målgruppe med et blikfang, en spændende artikel og dine personlige kommentarer til, hvorfor netop I har valgt at pinne lige denne artikel.

Pinterest for business

Det sociale ved Pinterest
Der findes utallige definitioner på sociale medier og nogle afsendere bruger dem på én måde og andre på en anden. Pindehuggeri om det at være social må høre en anden artikel til. Her bare være sagt, at Pinterest har vundet mit ‘social heart’ og adderet nyt til interesse for, hvordan afsendere kan arbejde strategisk med brand og omdømme offline som online.

Hvis du vil se, hvordan jeg bruger nogle af mine 24 tavler på Pinterest, der rummer alt fra undervisning, søudsigter, Obama, storytelling og lækkersult (på hver deres tavler naturligvis) så klik her, og skulle du få lyst til læse den gratis E-bog (dog fra dec. 2012), så værsgo at download her. Eller lyt til dette podcast.

Share Button
Om Trine Nebel

Trine Nebel

Trine Nebel

Trine Nebel er fastansat på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, hvor hun underviser i og rådgiver om branding, tillid, troværdighed og omdømme. Trine er forfatter til flere bøger, har en master i retorik, en diplomuddannelse i kommunikation og en læreruddannelse bag sig. Hun underviser primært på kurser og videreuddannelser, men stedvis også på DMJX' grunduddannelser. Trine Nebel har rådgivet både staten, kommuner, fagforeninger, organisationer og i det private. Trines passion er at forløse andre afsenderes kommunikative potentiale uanset om dette sker via taler, præsentationer, debatter, sociale medier, TV eller radio. Og uanset om modtagerne er publikummer, borgere, medlemmer, vælgere eller (potentielle) kunder i en virksomhed.

One Comment

Skriv et svar