Betydningen af hashtags (#JoinUs) som brandning

Det hedder et #hashtag og bruges på sociale medier, men DR kalder i deres præsentationsvideo #JoinUs for en tagline!

Omdømme, troværdighed og taler er potentiel branding for afsender. Anvendelsen af hashtags kan – fornuftigt brugt – skubbe på dén effekt.

#JoinUs er det nye hashtag i forbindelse med næste års Eurovision Song Contest 2014 i København – også kaldet internationalt Melodi Grand Prix. #JoinUs bliver dén ‘havelåge’ vi skal bruge på alle de sociale medier. Men ups…

Rod i kommunikationsbegreberne
Der er branding-forvirring fra start på DRs officielle kanal for Dansk Melodi Grand Prix og Eurovision Song Contest på YouTube. I titlen til videoen og i det talte ord, byttes der rundt på kommunikationsbegreberne tagline og hashtag. Betyder det noget? Ja, det gør det!

Som modtagere af branding skal vi helst ikke blive i tvivl om afsenderen har styr begreberne, for er der så andre fagligheder, der også rodes rundt i, kunne den afledte tanke blive.

Det kommende år skal København lægge by til Det Europæiske Melodi Grand Prix. Brandingen af København i den forbindelse er godt i gang, og til dén indsats er der brug for et #hashtag, der kan pushe MGP-omdømmet på sociale medier i den rigtige retning. Og det skal gøres professionelt!

Vores danske vinder, Emmelie de Forest med “Only Teardrops”, hvis sang er set over 13 mio gange på YouTube, kalder i præsentationen af #JoinUs det nye MGP-branding-hashtag for en ‘tagline’.

Ikke nogen ubetydelig fejl, da en tagline er noget helt andet end et hashtag. Sangerinden er undskyldt, for også i titlen på YouTube-videoen har DR byttet rundt på de to kommunikationsbegreber.

#JoinUs er IKKE en tagline, men dét hashtag vi alle skal mødes om, når vi skal nørde MGP i europæisk forstand.

For lige at rydde enhver forvirring af vejen, så er der ret stor forskel på ‘en tagline’ og ‘et hashtag’, hvorfor det kan undre, at præsentationsvideoen ikke er blevet taget om, for at en så vigtig ‘ting’ kunne blive annonceret korrekt fra starten.

Taglines
En tagline er branding-essensen af dét som afsender tilbyder modtager. En vellykket tagline koger derfor afsenderens passion og domæne sammen på en måde, hvor modtagernes følelser og hukommelse påvirkes.

I de gyldne gamle ‘Mad-Men‘-dage kaldte man taglines for slogans, brandværdi eller slagord, og tanken var, at målgruppen med det samme kunne se for sig, hvad essensens var af afsenderens kerneydelse.

På sin vis er hashtagget #JoinUs – ‘havelågen’ vi skal bruge på Twitter osv. i forbindelse med Eurovision Song Contest 2014 i København – fint nok. Hvilken grand prix-fan (spørg bare DR’s egen Ole Tøpholm) vil ikke gerne ‘joine’ når Eurovision Song Contest i 2014 holdes i København?

Et hashtag har bare ikke noget med en tagline at gøre. (Tak til Steven John Collins på Twitter for at gøre mig opmærksom på forbytningen, da jeg tweetede videoen med hashtagget).

Eurovisionens Finale finder sted i de ret rustikke gamle B & W Haller på Refshaleøen, som har lagt arealer til både Copenhell, Distortion og flere andre musikbegivenheder. Til maj bliver Refshaleøen mainstream når hallerne danner rammen om verdens største musikkonkurrence; Eurovision Song Contest og hashtagget #JoinUs for alvor skal samle befolkningen på de sociale medier.

Hvad er et hashtag
Lad mig citere @Leoparddrengen, der ikke blot har lavet en fri, gratis og fantastisk guide til Twitter, der kan læses (i timevis) på www.TwitterGuide.dk, men som også har fyldt, ja faktisk proppet, den gratis guide til med lange indlæg om alt, hvad man skal vide om god brug af Twitter, og derfor også beskrevet hvad et hashtag # er.

Kort fortalt er hashtag en bruger-opfindelse på twitter – for enkelt at kunne vise hvad et tweet drejede sig om, begyndte man at tilføje emner til sit tweet i form af at skrive #emne (hvor emne kunne være hvad som helst). Ganske smart når man tænker over det, for så behøver man ikke bruge vigtig plads af de 140 til at beskrive hvad det drejer sig om. Det blev udbredt, og Twitter tog idéen til sig, så det er blevet del af systemet – hvis man i dag klikker på sådan et #hashtag viser det alle tweets med samme #hashtag. Derfor hedder det #hashtag

Vi mødes IKKE under uret
Du kender sikkert vendingen med, at “Vi mødes under uret”. På en måde er hashtags det samme. At sige at vi mødes på stationen svarer til at sige, at vi mødes på Twitter. Men at sige, at vi mødes ‘under uret’ på stationen, er det samme som at sige, at man inkluderer et #hashtag i sit tweet, som man så mødes ‘under’ på Twitter.

Også DR har prøvet at forklare kort hvad hashtags er.

Dagens lektion: #hashtags virker forvirrende ved første øjekast, men hjælper til at kategorisere tweets i emner. Et hashtag har hverken noget med rusmidlet eller tagbelægning at gøre. Det er reinkarnationen af firkant-tegnet fra vores gamle fastnettelefoner. Tegnets nye betydning fungerer som et emneord, man senere kan søge på.

Et af de mest brugte hashtags er #dkpol, der samler alle tweets om dansk politik under én havelåge. Under kommmunalvalget i 2013 samlede alle der interesserede sig for kommunalpolitik sig under hashtagget #KV13, og da det stormede i efteråret mødtes man under #stormdk på de sociale medier.

Hashtag er smarte som små effektive filtreringsmaskiner, der hurtigt samler relaterede emner under én hat, der så bliver til et virtuelt mødested.

Branding af en organisation
Det er derfor ikke ligegyldigt, når Wonderful Copenhagen i samarbejde med DR afslører det nye samlende hashtag #JoinUs, forud Eurovision Song Contest 2014, og sangerinden, der i 2013 personificerede dansk Melodi Grad Prix med sin vindersang, kalder #JoinUs for en tagline.

Det er ikke det samme. Det er ikke smart at bytte rundt på.  Og det er ikke den bedste start på en strategi for branding af projektet – også via de sociale medier.

Som omdømme-nørd (og hemmelig grand prix elsker, men  sig det ikke til nogen) håber jeg, at forvekslingen og den forkerte brug af hashtag og tagline hverken vil forvirre eller forstyrre brandingen Eurovisionens Melodi grand prix 2014 i København.

Arrangørernes omdømme risikerer at blive bragt i spil, hvis der bliver for mange kommunikations-svipsere undervejs. Det virker ‘udygtigt’ som Aristoteles (formentligt) ville have sagt, og hvis vi skulle forholde os afsenderens etos i forbindelse med lancering af – ikke en ny tagline – men et nyt hashtag!

<iframe width=”560″ height=”315″ src=”//www.youtube.com/embed/k59E7T0H-Us” frameborder=”0″ allowfullscreen></iframe>

#JoinUs – jeg glæder mig! Vi mødes under hashtagget på Twitter 🙂

Share Button
Om Trine Nebel

Trine Nebel

Trine Nebel

Trine Nebel er fastansat på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, hvor hun underviser i og rådgiver om branding, tillid, troværdighed og omdømme. Trine er forfatter til flere bøger, har en master i retorik, en diplomuddannelse i kommunikation og en læreruddannelse bag sig. Hun underviser primært på kurser og videreuddannelser, men stedvis også på DMJX' grunduddannelser. Trine Nebel har rådgivet både staten, kommuner, fagforeninger, organisationer og i det private. Trines passion er at forløse andre afsenderes kommunikative potentiale uanset om dette sker via taler, præsentationer, debatter, sociale medier, TV eller radio. Og uanset om modtagerne er publikummer, borgere, medlemmer, vælgere eller (potentielle) kunder i en virksomhed.

Skriv et svar