Hvad du IKKE skal gøre i en tale eller præsentation

Jeg elsker selv gode råd eller hurtige videoer til, hvordan jeg bygger en terrasse på en weekend, taber 6 kilo på en uge eller bager en kage, som folk faktisk orker at spise. Ingen af disse eksempler har jeg nemlig naturlig endsige fagligt flair for.

De fleste how-to-manualer er fyldt med (gode) råd. Og det er skønt. Og nemt. Men for variationens skyld laver jeg i dette indlæg ‘en omvendt’.

9 omvendte råd til din næste præsentation
Her får du simpelthen Nebels 9 Noter om what NOT-to-do, når du holder din næste tale eller laver din næste præsentation.

1.
Tal IKKE som en embedsmand
(heller ikke selvom du er én), og identificer dig IKKE med et leksikon, når du skal tale. Tal lige ud af posen. Brug altid et klart, jævnt hverdagssprog. Tal med modtagerne som du ville formidle en historie til din gode ven fra badmintonklubben. Flyt IKKE ind i en habit, når du går på talerstolen.

2.
Gå aldrig over tiden
. Start og ikke mindst slut i overensstemmelse med oplægget til præsentationen (med mindre publikum tramper i gulvet og bare vil have mer’). Skal du tale i fem minutter, så tag tid hjemmefra og tal i 4 minutter og 50 sekunder. Det virker professionelt, og i dét sekund du går over tiden, risikerer du alligevel at tabe publikums interesse eller i værste fald irritere dem.

3.
Brug aldrig font 10-12-14
på dine slides. Intet er værre, end når store afsnit fra årsrapporten er kopieret direkte over på slides (det kan virke som slides-dovenskab). Brug som huskeregel, at hvis det du vil sige, alligevel står på side 72, så ‘riv siden ud’ og giv publikum side 72 at læse. Dine slides skal med få ord supplere essensen af side 72.

4.
Stå aldrig med ryggen til modtagerne
. Skab en relation til publikum. Dels ved IKKE at læse op fra dine slides. Dels ved IKKE at bruge dine slides som mental afstivning. Fokuser på modtagerne og deres behov for at føle sig set, hørt, talt MED og ikke TIL.

5.
Brug ikke kun tegn
, men også visuelle virkemidler. Tænk på hvad et billede gør ved dig selv? Billeder siger mere end tusind ord, forlyder det. Du vil (forhåbentlig) ALDRIG proppe tusind ord (eller bare tegn) ind på en slide. Ram hellere hele pointen eller historien ind med et billede, der understøtter dit budskab.

6.
Lav ikke ‘en Bødskov’.
Forklar så godt du kan. Og ‘go classic’, når du ikke kender svaret – ved at indrømme, at det forholder sig sådan. Tal ikke udenom (Bødskov), hvor du 26 gange undviger at svare på et konkret spørgsmål. Det gennemskues hurtigt, at du ikke er reelt imødekommende. Så svar. Ærligt. Selvom det er ubehageligt. Det virker mere troværdigt.

7.
Ked ikke publikum ihjel.
Involver dem. Stil modtagerne spørgsmål. Man til eftertænksomhed. Lav små øvelser af nogle minutters varighed. Hold øje med om det du siger, resonerer med modtagerne. Er de opmærksomme og lyttende? Fortsæt IKKE ad samme dødssyge spor, hvis modtagerne keder sig. Hvis de keder sig, er det fordi formen (og måske indholdet) ikke er fængende nok.

8.
Spild aldrig publikums tid.
Giv dit publikum et budskab og noget indholdsmæssig værdi, der vedrører dem og ikke (kun) dig selv og dit projekt. Modtagerne giver dig deres dyrebare tid. Lad dem ikke føle, at deres tid er spildt, fordi du kom til at tale (for meget) om noget, der er mere relevant for dit eget projekt end deres.

9.
Mød ikke uforberedt op
. Det siger næsten sig selv. Alligevel øver mange talere ikke deres tale. Nok. Derfor. Forbedred dig. Grundigt. Øv dig. Forbedred dig lidt mere. Øv dig igen. Publikum har ret til at forvente, at du har gjort et godt forarbejde, og er klar-parat-start, når du møder dem.

Bonus-note
Hvad du aldrig må gøre, selvom det frister og klør i talestrømmen er at sige til modtagerne, at du virkelig sætter pris på dem, hvis dit indhold og din form ikke viser, at det også forholder sig sådan. Nogle gange er et oplæg noget møg, og det kan der være flere grunde til, som måske ikke er dit ansvar. Fair nok. Men så lad være med at oversælge varen!

Share Button
Om Trine Nebel

Trine Nebel

Trine Nebel

Trine Nebel er fastansat på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, hvor hun underviser i og rådgiver om branding, tillid, troværdighed og omdømme. Trine er forfatter til flere bøger, har en master i retorik, en diplomuddannelse i kommunikation og en læreruddannelse bag sig. Hun underviser primært på kurser og videreuddannelser, men stedvis også på DMJX' grunduddannelser. Trine Nebel har rådgivet både staten, kommuner, fagforeninger, organisationer og i det private. Trines passion er at forløse andre afsenderes kommunikative potentiale uanset om dette sker via taler, præsentationer, debatter, sociale medier, TV eller radio. Og uanset om modtagerne er publikummer, borgere, medlemmer, vælgere eller (potentielle) kunder i en virksomhed.

Skriv et svar