Sådan skaber du en græsrodskampagne

Næsten fire uger har lockouten varet. Fire uger hvor knap 600.000 unge danskere har været hjemme i stedet for at få undervisning. Foruden de 600.000 unge danskere, er mange andre hundrede tusinde danskere påvirkede af lockouten, fordi alle eleverne skal passes/medbringes/aktiveres, mens tiden bare går. Alligevel har de voksne danskere ikke udvist synderlig interesse eller opstand – før nu!

Græsrodkampagner starter nedefra
I disse dage, i disse timer ruller en bølge af opstand over landet. Det er startet med en lille bølge i Gribskov Kommune, hvor en aktiv medborger, Sisse Krøll Willemoes, har sagt STOP.

Hun har startet en kampagne på Facebook, der efter mit bedste skønt, vil eksplodere. Kampagnen med navnet Lockouten slutter mandag den 29. april, rammer det politiske niveau med tsunamikræfter på mandag den 29. april 2013. Bare vent at se!

Kampagnen går slet og ret ud på at insistere på, at de 600.00 unge danskere skal have undervisning fra på mandag. Og det skal ske ved at eleverne ‘sendes’ i skole af tusindvis af voksne danskere. Simpelthen. Og sikke et signal. Intet budskab i kommunikation er mere effektivt, end når meget store grupperinger af mennesker samles om det samme formål.

Derfor virker kampagnen
Der er ikke nogen ligefrem proportional sammenhæng mellem organisationer, der har de dyreste kampagner og de kampagner som virker bedst, fordi modtagerne (= tusindvis af danskere) er aktivt engageret i kampagnen.

Når Sisse Krøll Willemoes har kunne lave en lille Facebookgruppe, der i disse timer eksploderer, er det fordi kampagnen, besvarer det vigtigste spørgsmål overhovedet i overbevisende kommunikation: HVORFOR?

Hvis du klikker ind på toppen af Facebooksiden med det sigende navn Lockouten slutter mandag den 29. april, kan du både se og om ønsket medvirke i eksplosionen.

Mund-til-mund-formidling
Det Sisse Krøll Willemoes gør er at skabe WOM (Word Of Mouth), som er den kommunikation, der virker allermest attraktiv på modtageren, men som er SÅ svært at skabe, fordi det kræver ægte, autentisk engagement.

For at have held med WOM skal man som afsender – fx Facebookgruppen om, at lockouten slutter mandag den 29. april – kunne ramme modtagernes behov nøjagtig, når og hvor det passer modtagerne.

Simpelt med svært
I stedet for flotte hjemmesider, glittede pjecer, medlemstilbud og andre appetitvækkere fra en afsenderens side af, kan et alternativ være noget så simpelt som ét budskab, der klart besvarer HVORFOR, og som rammer modtagernes følelser og behov dér og hvor de er.

WOM, eller på dansk mund-til-mund-formidling, er den bedste, billigste og mest værdifulde brandingfaktor en afsender kan opnå. Og hvorfor så det?

Fordi vi som venner, bekendte, familiemedlemmer og parter i netværk er mere tilbøjelige til at overveje de afsendere, som andre ligesindede modtagere anbefaler.

I dette tilfælde anbefales borgeren Sisse Krøll Willemoes og hendes spot-on-anti-lockout-kampagne, af voksne danskere, der er blevet følelsesmæssigt opmærksomme på deres åbenbart latente behov for, at lockouten skal stoppe nu – for de 600.000 unge danskeres skyld. Derfor. Og ikke fordi en afsender bare anbefaler sig selv!

Passion
Da passion er noget af det mest smittende, kan det undre at så få afsendere udnytter muligheden for at forklare, HVORFOR de laver dét, de gør, og hvilken passion de er drevet af. Passion virker i hvert tilfælde for Facebookgruppen Lockouten slutter på mandag den 29. april

Hvis der er passion, ægte engagement, et klart HVORFOR, og modtagere med et behov, der mødes lige akkurat hvor modtageren er, vil det virke for andre afsendere også.

Share Button
Om Trine Nebel

Trine Nebel

Trine Nebel

Trine Nebel er fastansat på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, hvor hun underviser i og rådgiver om branding, tillid, troværdighed og omdømme. Trine er forfatter til flere bøger, har en master i retorik, en diplomuddannelse i kommunikation og en læreruddannelse bag sig. Hun underviser primært på kurser og videreuddannelser, men stedvis også på DMJX' grunduddannelser. Trine Nebel har rådgivet både staten, kommuner, fagforeninger, organisationer og i det private. Trines passion er at forløse andre afsenderes kommunikative potentiale uanset om dette sker via taler, præsentationer, debatter, sociale medier, TV eller radio. Og uanset om modtagerne er publikummer, borgere, medlemmer, vælgere eller (potentielle) kunder i en virksomhed.

Skriv et svar