Pinterest og hvordan du kommer i gang

Pinterest er en gave til alle taleskrivere og visuelle kommunikatører. I dette indlæg kan du læse om Pinterest som kommunikativt virkemiddel, få masser af gode råd og et link til den E-bog, jeg har skrevet om Pinterest og branding.

En talemåde lyder at et billede siger mere end tusind ord – selvom talemåden næste er en kliché (slidt metafor), beskriver det hvorfor Pinterest er sådan et fantastisk værktøj for afsendere, der med fordel kan kommunikere med og i billeder – herunder taleskrivere.

Pinterest er ikke så kendt et socialt medie endnu, omend det dog er voksende. Personligt synes jeg, Pinterest er en af de nye platforme, strategiske afsendere med fordel kan investere lidt innovativ tid.

Fordele ved Pinterest
Pinterest er fantastisk til kommunikation og taleskrivning fordi:

Pinterest giver dig mulighed for at sætte en visuel ramme om en historie og tilføje links til mere information.
Pinterest giver dig mulighed for at skabe et visuelt lækkert baggrundstæppe og dashboard.
Pinterest giver dig mulighed for at skabe synergi mellem forskellige sociale medier.
Pinterest giver modtageren en nye mulighed for at følge dit arbejde, din tale eller din sag.
Pinterest giver muligheden for over tid at skabe en potentiel hype.

Fremgangsmåder
Nogle af de konkrete måder du kan bruge Pinterest på er ved at oploade nogle billeder om emnet du taler om, skriver om eller arbejder med. Du kan vise hvordan du tilgår arbejdet, og gøre modtageren nysgerrig på historien bag eller den historie, som kommer. Det er visuel storytelling!

Du kan samle billeder, videoer, links og materiale på en visuel ‘opslagstavle’ på Pinterest – og derfra dele det videre ud på Twitter, LinkedIn, Google+, Facebook og så videre …
Den synergi der kan skabes ved at kombinere netop visuelle og tekstbaserede budskaber, har potentiale til at øge opmærksomheden på en tale eller andet kommunikativ arbejde.

Sådan gør du
Her kommer en liste til, hvordan du kommer i gang med en varig brug af Pinterest, der understøtter dit kommunikative arbejde, herunder arbejde med taler:

  • Husk at være konsekvent når du først har besluttet dig for at kommunikere via Pinterest.
  • Opload løbende og inden for et afgrænset område, så modtageren kender dit stofområde, domæne, emne eller niche.
  • Tænk på hvad der er interessant for din målgruppe og ikke så meget dig selv.
  • Kommentér eventuelt på billeder som andre inden for sammen fagområde har ‘hængt op’ på Pinterest.
  • Lav fælles opslagstavler for en gruppe, hvor I er sammen om at pinne.
  • Følg eventuelt andre ‘pinnere’, du føler dig inspireret af, og som du gerne vil i dialog med.
  • Svar de modtagere, der kommenterer og interesserer sig for dine ‘pins’; altså oploadede billeder.
  • Husk at der kan være copyright på billeder og kilden derfor ALTID skal krediteres!
  • Fortæl til din målgruppe, at du er på Pinterest, så de ved, hvor de kan følge dig på det nye medie.
  • Forstå at det tager laaaang tid at udvikle en tilstedeværelse på Pinterest, men jo før jo bedre… 🙂

Hvis du vil vide mere
I samarbejde med reklame- og digitalbureauet Gorm Larsen & Zornig har jeg lavet en 16 siders E-bog om branding og Pinterest. Jeg har leveret teksten og GLZ har lavet det flotte grafiske opsætning.

Har du brug for rådgivning til, hvordan du bruger Pinterest strategisk, er du velkommen til at kontakte mig på mail: kontakt@trinenebel.dk eller telefon: 50 83 10 06.

Tilbage er blot at sige, at du kan se eller indlejre E-bogen via Slideshare eller downloade den gratis her. God fornøjelse med Pinterest!

Share Button
Om Trine Nebel

Trine Nebel

Trine Nebel

Trine Nebel er fastansat på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, hvor hun underviser i og rådgiver om branding, tillid, troværdighed og omdømme. Trine er forfatter til flere bøger, har en master i retorik, en diplomuddannelse i kommunikation og en læreruddannelse bag sig. Hun underviser primært på kurser og videreuddannelser, men stedvis også på DMJX' grunduddannelser. Trine Nebel har rådgivet både staten, kommuner, fagforeninger, organisationer og i det private. Trines passion er at forløse andre afsenderes kommunikative potentiale uanset om dette sker via taler, præsentationer, debatter, sociale medier, TV eller radio. Og uanset om modtagerne er publikummer, borgere, medlemmer, vælgere eller (potentielle) kunder i en virksomhed.

Skriv et svar