Valgkamp på sociale medier

Politik og valg foregår ikke længere på gader og stræder, men i høj grad også på nettet. Valgkampen er blevet digital – men hvor klar er kandidaterne til det?

Crownw Plaza blev kendt som et ‘politisk’ hotel, da partier S + R + SF nærmest flyttede ind efter folketingvalget i 2011, og ikke kom ud igen, før de havde et regeringsgrundlag klar. Med netop det ‘sorte tårn’ som kulisse holdes der nu, for første gang i Danmark, en stor konference om den digitale (kommunale) valgkamp.

Heldagskonference på Crowne Plaza Hotel
Konferencen er arrangeret af Medie- og Videnshuset DenOffentligeSektor.dk i samarbejde med Hou Media og Crowne Plaza. Konferencen sætter fokus på viden, analyse og praksis om digital valgkamp og politik på nettet.

Datoen er lørdag d. 4. maj 2013 kl. 10.00-17.00. Pris: kr. 2.450 incl frokost og moms. Ved tilmelding inden 17.marts kr. 1.750. Der er et begrænset antal pladser.

Som det hurtig kan læses af nedenstående, er jeg selv oplægsholder på konferencen, hvorfor jeg har valgt at bringe et blogindlæg om eventen. Det er ikke før set, at der afholdes en konference, der i dén grad fokuserer på de mange nye digitale muligheder og sociale platforme, og som Jon Kiellberg, redaktør for Dansk Kommunikationsforenings blad, Kommunikatøren, skrev til mig:

Det er jo super spændende, relevant og godt skruet sammen. Fedt program. Jeg kommer!

Konferenceprogram
Intet andet sted kan kandidater til det kommende kommunalvalg, der tager nettet alvorligt som kampagnemiddel, få så meget information på så kort tid. Derfor. Her er konferencens program.

09.30 Ankomst og registrering, kaffe og brød

10.00 Nye digitale medier er i gang med at revolutionere den politiske debat og valgkamp
Velkomst ved direktør Nick Allentoft, DenoffentligeSektor.dk og digital chef Benjamin Rud Elberth, Hou Media.

10.15 Hvad virker i danske valgkampe
Hvilke kampagneværktøjer virker i den superfragmenterede medie-virkelighed vi står i? Det giver den nyeste danske valgforskning overraskende skarpe bud på. Jon Lund samler og perspektiverer og fortæller blandt andet hvor mange valgplakater du skal sætte op til kommunalvalget for at få maksimal effekt og løfter sløret for hvor stor påviselig effekt Facebook – hvis du skal tro forskningen – har på stemmetallet.
Jon Lund (cand.scient.pol.) er medierådgiver, kommentator og foredragsholder.

10.45 Hvad fungerer og hvad er pengene værd?
Tidligere digital chef for Socialdemokraterne, digital chef for Hou Media Benjamin Rud Elberth demonstrerer og eksemplificerer den digitale strategi. Hvordan flytter du stemmer med sociale medier, med website og med din digitale markedsføring? Hvor skal du bruge dine penge og din tid?

11.25 Undervurderer du arbejdet på de sociale medier?
Trine Nebel, retoriker, taleskriver og forfatter med speciale i omdømme gennemgår de tre helt afgørende faktorer der afgør en politikers troværdighed og omdømme. Med udgangspunkt i bogen “Dit omdømme på sociale medier”, gives konkrete råd til, hvordan man kan kommunikere godt med sin målgruppe på de sociale medier. Trine kommer også ind på, hvad der kan gøre mere skade end gavn, når virksomheder, politikere og organisationer forsøger at skabe opmærksomhed om sig selv og deres brand på de mange sociale platforme. Trines anden bog om oplevet kommunalpolitik med bag-kulisserne-detaljer udleveres som gratis E-bog til alle tilmeldte.

Workshops
Efter frokost deles konferencen op i workshops, hvor der er noget for enhver interesse, og hvor ‘udfordringen’ bliver at vælge…

12.15 Frokost og workshops i syv spor
Hver workshop varer 45 minutter, og planlægges ud fra antal tilmeldinger. Tilmeldinger til workshops sker senere.

Videoen
– Derfor virker video. Sådan gør du – Videoer virker. Også politisk. Hvordan kommer du i gang? ved Steffen Hou, chef for Hou Media

Google
– Søgemaskineoptimering, vi googler alt – også politik. Lær hvordan du sikrer dig den bedste synlighed over for vælgerne på søgemaskinerne ved Kristian Humle Lauritsen, Marketing Lion – et af de førende SEO-firmaer i Danmark

Facebook
– Sådan er du der helt, rigtigt og aktivt. Avanceret annoncering og mikrotargeting ved KOMFO.

Twitter
– Din kanal til medier og meningsdannere – hvordan får du effekt som kommunal- eller folketingskandidat, ved Benjamin Rud Elberth, digital chef, Hou Media.

Mobiltelefoni
– Hvad rører sig på markedet – hvad kan du bruge i din valgkamp? ved Jakob Kyndesen, salgschef, MobilePeople.

Instagram for politikere
– Knips kommunalvalget. En lille app kan hjælpe med at vinde valget visuelt via politiske snapshots og borgerbilleder ved Tina Mellergaard og Nathalie C. Larsen, wh_oddjob.

Kommunalpolitikerens kommunikation
– Hvordan vinkler du dine budskaber på tværs af digitale og printmedier, så folk forstår dem? ved Nick Allentoft, DenOffentligeSektor.dk

Eftermiddagens program
Efter  de mange forskellige workshops forsætter dagen med endnu flere oplæg, der kan klæde den kommende kandidat på til valgkmap.

15.00 Facebook som valgmotor
Mikael Lemberg, Danmarks største Facebookekspert, fortæller, hvordan du bruger Facebook til at nå vælgerne.
Mikael Lemberg, tidligere Facebook i Dublin, nu bureauet KOMFO

15.30 Vi kårer de bedste politikere på Facebook og Twitter

15.45 Paneldebat om sociale medier som politisk kampplads
Negative kampagner, kritiske brugere, feje tricks eller en ny standard for politisk debat?
Et panel med Per Clausen (Ø), Martin Geertsen (V) og Katrine Lester (S) debatterer god og effektiv brug af sociale medier. Vi stiller bl.a. spørgsmålet: Kan sociale medier løfte kvaliteten af den politiske debat og dermed mediernes politiske dækning?

16.30 De lokale medier og Valgkamp 2013
Den der forstår medierne, ejer valgkampens dagsordner og vælgernes opmærksomhed. Hvad går de lokale medier efter, og hvorfor bliver Facebook det helt store for de lokale medier denne gang?
v. Studievært og redaktør Frederik Roland, TV2 Østjylland

17.15 Tak for i dag

Tilmeld dig her
For mere information eller gruppetilmelding og -pris kontakt
Nick Allentoft på mail eller mob. 42 92 83 33
Benjamin Rud Elberth på mail eller mob. 23 96 15 45

Share Button
Om Trine Nebel

Trine Nebel

Trine Nebel

Trine Nebel er fastansat på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, hvor hun underviser i og rådgiver om branding, tillid, troværdighed og omdømme. Trine er forfatter til flere bøger, har en master i retorik, en diplomuddannelse i kommunikation og en læreruddannelse bag sig. Hun underviser primært på kurser og videreuddannelser, men stedvis også på DMJX' grunduddannelser. Trine Nebel har rådgivet både staten, kommuner, fagforeninger, organisationer og i det private. Trines passion er at forløse andre afsenderes kommunikative potentiale uanset om dette sker via taler, præsentationer, debatter, sociale medier, TV eller radio. Og uanset om modtagerne er publikummer, borgere, medlemmer, vælgere eller (potentielle) kunder i en virksomhed.

2 Comments

Skriv et svar