Regeringen skaber (også) myter om lærerne

Margrethe Vestager (R) valgte med en vis timing at beslaglægge mediedagsordenen, da hun søndag den 3. marts 2013 blandede sig i overenskomstforhandlingerne mellem KL og Danmarks Lærerforening. Ikke en tilfældig dag, men 24 timer forud for det første møde hos forligsmanden mellem netop KL og lærerne.

Kommunikationen mellem Lærerne og regeringen fortalte jeg om i Radio24syv (hør radiokommentaren her). Baggrunden for interviewet får du her:

Det er ikke for at blande mig i overenskomstforhandlingerne, men …

Men blande sig, det gjorde Margrethe Vestager nu alligevel, og det er så kontroversiel en handling, at selv Berlingske, der bragte interviewet med vicestatsministeren på forsiden af søndagsudgaven, skyndte sig at tilføje, at de radikales partileder SELV havde taget initiativ til interviewet.

Magtdemonstration
Hvorfor blander Margrethe Vestager sig i de særdeles ømtålelige forhandlinger mellem KL og lærerne, når alle ved, at det er fy-fy. Det korte svar er: Fordi hun kan!

Det lange svar er, at Vestager ønsker at demonstrere sin magt, og belægget for at gøre dette nu er, at en kampagneplakat fra Danmarks Lærerforening har provokeret vicestatsministeren på vej til og fra arbejde. En plakat der, ifølge Vestager (og Antorini m.fl.), skaber myter om den reform af folkeskolen regeringen lægger op til.

Lidt om myter
Det mytedannende ord i kampagnen er discountløsning. Og ét ord er åbenbart tilstrækkelig til, at regeringen (må vi udlede med Antorinis støtte) finder det legitimt at blande sig i det, man ellers ikke blander sig i som regering. Tankevækkende.

Lad os dvæle ved det. Ikke ved ordet discountløsning, men ved at ét ord bruges som belæg for en handling. I dette tilfælde at kalde en lærerne for mytedannere. Myte- eller spindannere er regeringen nemlig også selv, når det kommer til lærerne, og den reform af folkeskolen regeringen gerne vil have indført.

Regeringsspin
Hvis man ser i bilaget “Finansministerens krav ved OK13 og faktaark”, står der øverst på side 2 i det 8 sider lange bilag, følgende:

Der er behov for en normalisering af lærernes arbejdstidsregler, så lærernes arbejdstid bruges bedst muligt til løsningen af den kerneopgave, de har med at ruste den nuværende generation af børn og unge til fremtiden.

Når en afsender, her regeringen, skriver, at der er brug for en normalisering, så er den underliggende sproglige præmis, at lærernes arbejdstid ikke for nuværende kan betegnes som normal. Diskret, men sikkert, beklikker regeringen således lærerne på deres omdømme.

Dette indlæg forholder sig IKKE til substansen om arbejdstid, men påpeger blot, at den myte, der netop ER omkring lærere og deres arbejdstid, ønsker regeringen altså at cementere.

Myten om lærerne
Ved at forankre myten lægges der et massivt pres på en i forvejen trængt fagforening. Dét som vicestatsministeren vil undgå, altså mytedannelse om en discountløsning, og dét som hun bruger som belæg for at blande sig i de forhandlinger, gør regeringen altså selv.

Det man siger er man selv
Det forventes normalt, at politikere IKKE blander sig i overenskomstforhandlingerne. Når en politiker, der igen og igen tituleres som mest magtfuld, så alligevel gør det – efter sigende for at undgå mytedannelser – er det kommunikativt interessant, at regeringen var først, når det kom til det med mytedannelse – ikke om reform af folkeskolen forstås, men om lærerne.

Lærernes fatale kommunikation
Hvis en læser eller to, efter indlægget, skulle have fået det indtryk, at jeg i denne sag har taget parti for Danmarks Lærerforening, så læs eller genlæs mit indlæg fra sidste år – der blev bragt i Politiken – om Anders Bondo Christensen og Danmarks Lærerforenings fatale kommunikation, der har medvirket til at bringe dem i den aktuelle kommunikationssituation.

Omtalte indlæg bragte mig ‘den halve lærerforening’ på nakken. Det skal dog ikke forhindre bloggen og dens forfatter i fortsat at påpege sproglige, retoriske og kommunikative forhold omkring omdømme, og hvordan det håndteres.

Share Button
Om Trine Nebel

Trine Nebel

Trine Nebel

Trine Nebel er fastansat på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, hvor hun underviser i og rådgiver om branding, tillid, troværdighed og omdømme. Trine er forfatter til flere bøger, har en master i retorik, en diplomuddannelse i kommunikation og en læreruddannelse bag sig. Hun underviser primært på kurser og videreuddannelser, men stedvis også på DMJX' grunduddannelser. Trine Nebel har rådgivet både staten, kommuner, fagforeninger, organisationer og i det private. Trines passion er at forløse andre afsenderes kommunikative potentiale uanset om dette sker via taler, præsentationer, debatter, sociale medier, TV eller radio. Og uanset om modtagerne er publikummer, borgere, medlemmer, vælgere eller (potentielle) kunder i en virksomhed.

4 Comments

  1. Din analyse holder ikke. Og dette skyldes netop din “kritik” af, at de bruger ordet ‘normalisering’.

    Det er en vigtig del af den såkaldte “danske model” – en model jeg faktisk ikke er fan af – at det er arbejdsgiveren der har ledelsesretten. Der vedtages gode overenskomster med høj løn og sikre forhold – men det er arbejdsgiveren der bestemmer 1) hvad der skal arbejdes med og 2) hvem der har arbejde. Det direkte ‘unormale’ ved lærernes overenskomst er netop, at der i overenskomsten er helt faste aftaler om, hvem der har hvor meget forberedelsestid og i hvilke fag. Lærernes overenskomst giver derved IKKE ledelsesretten til ledelsen.

    Denne formulering om ‘normalisering’ har derfor måske nok en kommunikativ funktion – men der er IKKE tale om mytedannelse. Det er simpel fakta.

    • Kære Mathias

      Tak for din besked. Fakta – jeg er jo selv tidligere skolelærer – er vist til diskussion i denne sag, når jeg skal forholde mig til de budskaber, der fremkommer i medier fra parterne i sagen. Det eneste jeg forholder mig til, er det kommunikative. Og der vil jeg nu fastholde min opfattelse af, at regeringen selv har kastet den første sten, når det kommer til diskussionen om mytedannelse.

      Hvis du læser mit indlæg om Danmarks Lærerforenings kommunikation – http://trinenebel.dk/2012/02/danmarks-laererforening-et-retorisk-fossil/ – vil du se, at jeg slet ikke forsvarer lærerne i denne sag. Jeg påpeger bare, at det belæg den ene part bruger i sin argumentation, har man selv anvendt tidligere. Altså belægget om at man vil undgå mytedannelse. Det var såmænd blot min pointe med dagens indlæg.

      Hav en god dag!
      Venlig hilsen Trine.

  2. I øvrigt burde de enkelte skoler i øvrigt sættes fri fra en hel masse lovgivning, og så ellers – lige som gymnasierne – omdannes til selvejende institutioner med stor indflydelse til forældre. Det vil skabe forældre-engagement på en anden måde, da der pludselig være ansvar at få.

    Men først skal der ryddes op i Christiansborgs idéer om, at det hele kan/bør styres fra KBH.

    Men det er så en anden sag, der nok egentlig ikke vedrører dette kommentarspor. Håber ikke det afsporer alt for meget anden debat 🙂

Skriv et svar