Udnyt sociale mediers strategiske muligheder

På de gamle og konventionelle medier bliver indholdet filtreret af redaktører og journalister, før det publiceres. På de sociale medier er det omvendt. Her publicerer du, og folkemasserne filtrerer. De strategiske fordele og hvad, der skal til for at komme gennem det sociale filter, handler dette indlæg om.

Som jeg nævner i min bog Dit omdømme på sociale medier, skal der meget til, før vi ifører os et brand, men de sociale medier kan, hvis de bruges socialt, øge dine muligheder for, at mange flere får kendskab til netop din virksomhed eller dit brand. Sociale medier giver os nye redskaber til at gøre ting sammen uden brug af traditionelle organisationsstrukturer og uden brug af konventionelle filtre.

Se fx hvordan du kan bruge Pinterest til branding via denne gratis E-bog, jeg har oploadet til slideshare.

Værdien ligger IKKE i de sociale medier
De fleste afsendere, hvad enten det er virksomheder, organisationer eller politikere, er begyndt at indse, at de sociale medier ikke i sig selv gør en forskel, men langt færre har indset, hvad der skal til for at gøre den strategiske forskel, der er så attraktiv for en enhver afsender af et budskab.

I bar’ iver for at kommunikere køber man annoncer på Facebook, LinkedIn og Google, og i denne iver glemmer man nemt, at al god kommunikation handler om relationer, dialog og tillid mellem afsender og modtager.

Selv om man ikke kan se hinanden på de sociale medier, gælder der de samme uskrevne spilleregler for god og langsigtet strategisk kommunikation, som der gør i IRL (In Real Life).

På de sociale medier handler det om at gøre noget sammen. Hvordan du kan få gavn af de sociale mediers strategiske muligheder, og hvordan de kan skabe både effekt og respons, gennemgår jeg grundigt i min bog Dit omdømme på sociale medier, hvor jeg også sætter fingeren på, hvor de sociale medier adskiller sig rent strategisk fra kommunikation via de gamle og mere konventionelle medier.

Gruppér jer og gør en forskel
De nye og potentielt dagsordensættende organisationsmuligheder kan du som afsender integrere i din kommunikationsstrategi på de sociale medier. Med dagsordensættende organisationsmuligheder mener jeg, at hvis en gruppe ‘beslutter’ sig for at gøre noget, mene noget eller være aktive sammen, og mod et fælles mål, så har gruppen et enormt potentiale til at gøre det.

Det betyder også, at en gruppe, forankret på de sociale medier, kan få en historie til at gå viral og dermed medvirke til at skabe omtale af både den gode og dårlige slags.

Og endelig betyder det, at hvis du får opbygget et netværk, der er engageret i dine budskaber, kan du potentielt også blive dagordensættende ved hjælp af de sociale mediers strategiske muligheder.

Forandring og påvirkning er med andre ord mulig, når grupper med samme interesse forener sig på de sociale medier. Når de sociale medier kan påvirke, ændre og vitalisere fællesskaber omkring et budskab eller et brand, er det fordi afstanden bliver meget kort mellem person, virksomhed og interessen, de deler.

Når grupper involverer sig og arbejder mod et fælles projekt, som f.eks. videreformidlingen af det, du eller din virksomhed står for, kan historien og engagementet spredes med meget stor hast. I gamle dage sagde man, at den korteste vej mellem to mennesker er et smil. I dag bør talemåden suppleres, så den korteste vej mellem to mennesker også er via de sociale medier.

Konkrete strategiske fordele
Skåret ind til benet er der nogle helt oplagte strategiske kommunikationsmuligheder på de sociale medier. De giver dig mulighed for:

● At respondere direkte på spørgsmål, tvivl, klager og negativ omtale.
● At krisestyre og opdage dårlig omtale, før det breder sig.
● At sprede dine budskaber og holdninger til målgruppen via WOM
● At dele viden og indhold.
● At annoncere kampagner, møder og tiltag, der interesserer din målgruppe.
● At engagere og fastholde interessen for dit brand.
● At være tilgængelig for alle, der vil i kontakt med dig.
● At forebygge, at dine fans og fortalere finder andre græsgange.
● At holde øje med konkurrenter, lære af dem og undgå at begå de samme fejl.
● At publicere uden i første omgang at blive filtreret fra.
● At spare en masse annonceringsudgifter.

En kommunikationsstrategi skal implementeres lidt ad gangen, ellers går du sukkerkold. Det gælder både offline og online på de sociale medier. I min bog får du forslag til, hvordan du konkret tilrettelægger din kommunikation, så du har noget at gå ud fra. Også selv om du er din egen kampagne og dit budget er minimalt. Bogen er nok den billigste kommunikationsrådgiver du kan købe for penge 🙂

Du kan komme langt ved blot at følge bogens råd, lægge en strategi derefter og holde den. Og du kan komme langt for meget få midler.

Vil du vide mere, er du altid velkommen til at kontakte mig på tlf: 50 83 10 06 eller mail: kontakt@trinenebel.dk.

God fornøjelse med udnyttelsen af de sociale mediers strategiske muligheder.

Share Button
Om Trine Nebel

Trine Nebel

Trine Nebel

Trine Nebel er fastansat på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, hvor hun underviser i og rådgiver om branding, tillid, troværdighed og omdømme. Trine er forfatter til flere bøger, har en master i retorik, en diplomuddannelse i kommunikation og en læreruddannelse bag sig. Hun underviser primært på kurser og videreuddannelser, men stedvis også på DMJX' grunduddannelser. Trine Nebel har rådgivet både staten, kommuner, fagforeninger, organisationer og i det private. Trines passion er at forløse andre afsenderes kommunikative potentiale uanset om dette sker via taler, præsentationer, debatter, sociale medier, TV eller radio. Og uanset om modtagerne er publikummer, borgere, medlemmer, vælgere eller (potentielle) kunder i en virksomhed.

Skriv et svar