Nøglen til Thornings retoriske udfordring er passion

Siden Weekendavisen i fredags kunne berette om, hvordan kilder hos Socialdemokraterne, taler om udskiftning af formanden, har det summet med historier. Historier om, at både fagbevægelsen og MF’ere ikke synes Thorning slår til.

Kritikken lyder – ofte anonymt – at hun ikke udfylder rolle som partiformand og statsminister tilfredsstillende. Her er hvad hun kunne gøre.

Det er passionen vi drages af
Et kommunalvalg venter til november og om to år også et folketingsvalg. Disse ‘dommedage’ kan få kritiske røster frem i alle partier. Nu skal Thorning levere, træde i karakter, skifte rådgivere og fortælle historier, lyder opfordringer og kritik i skønsom blanding.

I larmen fra de mange røster, som Thorning i øvrigt tager afstand fra, synes det helt at drukne, hvad det er, vi drages af ved en afsender, herunder også ved en politiker. Svaret er, at det vi oftest drages af, er passionen!

De fleste politikere har ikke for alvor forstået, at det største kommunikationsaktiv hverken er politiske programmer, posters, medlemsblade, domiciler, mærkesager, hjemmesider eller apps, men selve forholdet til modtageren, her forstået som vælgeren.

Dette forhold skal etableres, og det sker oftest mellem politikere og deres vælgere ved, at vælgerne mærker, at en politiker eller parti er passioneret omkring et eller flere emner, der har vælgerens interesse.

Sådan skabes relationer
Relationer handler om passioner, hensigter, holdninger, fælles interesser, begrundede visioner og værdier som modtageren kan spejle sig i og føle sig tiltrukket af. Relationer inviterer til dialog, indlevelse og et fælles værdigrundlag mellem afsender og modtager.

Det er almindelig kendt, at mange strategiske afsendere, som i dette tilfælde statsminister Helle Thorning-Schmidt, arbejder målrettet på eller for noget, men uden at forklare, hvad deres passion er, og hvorfor de som afsender er i markedet. Hvorfor er netop Thorning på valg? Et svar politikere ofte forpasser at besvare.

Thornings retoriske problem
Da passion er noget af det mest smittende, kan det undre, at Socialdemokraterne generelt, eller cirklen omkring Thorning specifikt, ikke har arbejdet mere målrettet på at forklare, hvorfor de laver, det de gør, og hvilken passion de er drevet af. Nytårstalen, S-kongressen, offentlige begivenheder eller sågar det ugentlige pressemøde kunne være steder at begynde (se Ps til sidst).

Det gængse er, at afsendere fortæller, hvad de laver, og hvordan de laver det, men ikke hvorfor de laver det. I stedet håber afsenderen, at modtageren selv afkoder, involverer sig og medvirker til afsenderens øgede omdømme. Når man er statsminister, og navnlig én under pres, er det alt for stort et sats at tage.

Foreløbig er der ikke noget, der tyder på, at statsminister Helle Thorning-Schmidt autoritative og retoriske udfordringer vil ændre sig, før hun begynder at dele ud af sin passion. Hvorfor er netop hun i politik? Hvad brænder hun for? Hvad driver hende? Hvorfor er vi ikke bedre tjent med en anden? Hvorfor skal netop hun fortsat være formand? Og ja, da gerne med storytelling 😉

Share Button
Om Trine Nebel

Trine Nebel

Trine Nebel

Trine Nebel er fastansat på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, hvor hun underviser i og rådgiver om branding, tillid, troværdighed og omdømme. Trine er forfatter til flere bøger, har en master i retorik, en diplomuddannelse i kommunikation og en læreruddannelse bag sig. Hun underviser primært på kurser og videreuddannelser, men stedvis også på DMJX' grunduddannelser. Trine Nebel har rådgivet både staten, kommuner, fagforeninger, organisationer og i det private. Trines passion er at forløse andre afsenderes kommunikative potentiale uanset om dette sker via taler, præsentationer, debatter, sociale medier, TV eller radio. Og uanset om modtagerne er publikummer, borgere, medlemmer, vælgere eller (potentielle) kunder i en virksomhed.

7 Comments

Skriv et svar