Dit omdømme på sociale medier

Efter en tid hvor vi alle pludselig skulle ‘på’ de sociale medier – alene fordi det skulle vi – er tiden nu kommet til refleksion og eftertanke. Det er ikke længere nyt og særligt at være på de sociale medier, men mange afsendere eksperimenterer sig fortsat frem.

Hvordan gør vi det godt? Hvordan skaber vi værdi? Og hvordan kommunikerer vi strategisk med vores målgruppe? Det handler Dit omdømme på sociale medier om, og du kan købe boge lige her!

En håndbog for strategiske afsendere
Fordi området stadig er relativt nyt, har mange danske virksomheder, iværksættere, selvstændige, konsulenter, organisationer og politikere kigget bredt rundt for at finde svar på de mange spørgsmål om brugen og effekten af de sociale medier.

Vi har kigget store danske virksomheder over skuldrene, måske skelet til USA og lidt til Obamas så berømte 2008-kampagne, og vi har spurgt os selv, hvordan vi kan overføre de store armbevægelser, spektakulære eksempler og megabudgetter på en dansk kontekst, hvor vi spiser brød til og ikke har hele afdelinger, der arbejder med de sociale medier.

Dit omdømme på sociale medier er rettet mod alle dem, der ikke lige har en kommunikationsmedarbejder, – eller rådgiver ved hånden. Bogen kan læses af alle med interesse for kommunikation og sociale medier, men den modtager jeg har set for mit indre blik, har et begrænset budget, tid og assistance at trække på.

Målgruppen
Min kernelæser har mange andre faglige opgaver at tage sig af, og derfor har brug for nogle helt jordnære, konkrete og ligefremme råd til, hvordan man kommunikerer godt, redeligt og strategisk med sin målgruppe på de sociale medier.

Som retoriker, med en passion for at forløse professionelle afsenderes kommunikative potentiale, har det været mit ønske at videreformidle grundlæggende viden om og indsigt i, hvordan læseren får mest mulig ud af sin tilstedeværelse på de sociale medier,  og hvordan hun kommer i en reel værdiskabende kontakt med sin målgruppe, mens hun vel at mærke – og det er hele bogens fokus – plejer dit omdømme!

Den røde tråd
Dit omdømme på sociale medier er noget så oldschool som Aristoteles’ forståelse af god og redelig kommunikation, men opdateret med 2500 år til en nutidig kontekst, hvor vi ikke kommunikerer i sociale communities i og omkring Athen, men på alverdens sociale medier.

Dit omdømme på sociale medier – sådan kommunikerer du godt med din målgruppe, henvender sig som sagt til den enkelte. Forstået som den mindre selvstændige erhvervsdrivende, freelanceren, konsulenten, kandidaten eller tovholderen. Tanken har været, at bogens anbefalinger kan føres ud i livet af den, der vil lægge tiden og energien i det, men som primært har sig selv som ressource.

Mit udgangspunkt
Jeg har en mastergrad i retorik og formidling fra Aarhus Universitet (2010), en diplomuddannelse fra Danmarks Medie- og Journalisthøjskole i kommunikation og en læreruddannelse med linjefag i dansk, og ti års praktisk erfaring med politik og valgkampe bag mig. Utallige er desuden de platforme, projekter og kanaler, jeg har haft kastet mig over i innovativ begejstring og med hovedet under armen.

Mængden af blindgyder, brugererfaringer og online-erkendelser jeg har gjort mig, er talløse. Jeg har lagt arm med kommunikation på de sociale medier, og jeg har ikke bare løbet, men til tider banket min pande nærmest hudløs mod en mur. Hvis der er noget, jeg har manglet undervejs, så har det været en bog på dansk om, hvad jeg dog skulle have gjort – fra en start. Den bog har jeg nu selv skrevet.

Alt i alt er ligger tusindvis af timer integreret i bogens kapitler, og mit håb er, at min faglige baggrund og til tider dyrekøbte erfaringer, kan være til gavn og glæde for andre. Jeg ser ingen grund til, at kommunikatører skal fare forvildet rundt på de sociale medier, eksperimentere sig frem og bruge kostbar tid, når de kan gå den direkte vej.

Rigtig god læselyst med Dit omdømme på sociale medier – sådan kommunikerer du godt med din målgruppe.

Share Button
Om Trine Nebel

Trine Nebel

Trine Nebel

Trine Nebel er fastansat på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, hvor hun underviser i og rådgiver om branding, tillid, troværdighed og omdømme. Trine er forfatter til flere bøger, har en master i retorik, en diplomuddannelse i kommunikation og en læreruddannelse bag sig. Hun underviser primært på kurser og videreuddannelser, men stedvis også på DMJX' grunduddannelser. Trine Nebel har rådgivet både staten, kommuner, fagforeninger, organisationer og i det private. Trines passion er at forløse andre afsenderes kommunikative potentiale uanset om dette sker via taler, præsentationer, debatter, sociale medier, TV eller radio. Og uanset om modtagerne er publikummer, borgere, medlemmer, vælgere eller (potentielle) kunder i en virksomhed.

3 Comments

    • Hej Carl-Erik!
      Mange tak for din hjælpsomme besked. Linksne er nu rettet, og burde virke 🙂
      Tak fordi du gjorde mig opmærksom på error’en.
      God weekend og god jul, mange hilsner fra Trine.

  1. Hej Trine
    Selv tak … og i lige måde til dig og din familie.
    Jeg har selv nogle link-problemer som opstod efter hosting selskabet opdaterede deres server.
    Desværre har det ført til at flere billeder ikke vises korrekt i nogle af de gamle indlæg. Det bøvler jeg lidt med at opdatere, en gang imellem.
    V.h.

Skriv et svar