Aflur kulturministerens branding-tricks

I dag får du et miniportræt af Marianne Jelved. Men indlægget kunne også have heddet Oldschool Politisk Branding med den nye kulturminister eller Politisk Kommunikation for Hal Koch fans. For det er ikke personen Jelved, der er i fokus, men hendes (ubevidste) branding-tricks, og hvorfor storytelling virker som strategisk kommunikation.

Ikke kun Danmark, men også Lyngby, hvor jeg bor, fik en ny kulturminister i ugen der gik. Marianne Jelved bor nemlig også i Lyngby, og da vi er medlemmer af samme parti, og fordi jeg kender Marianne godt, kommer derfor her et miniportræt af vores nye kulturminister med fokus på, hvordan personlig politisk kommunikation og et personligt politisk brand kan tegne en politiker, som man ikke behøver at være enig med eller elske, men som har den indiskutable brandværdi, at modtagerne kan forholde sig til afsenderen.

Personligt miniportræt
Indlægget er – indrømmet – denne gang ikke kun fagligt, men også personligt i sin substans. Således advaret kommer her et miniportræt af vores nye kulturminister, og hvordan afsendere kan aflure nogle branding-tricks fra den nye kulturminister, helt uafhængigt af politisk udgangspunkt.

Jeg har kendt Marianne fra før, jeg selv blev medlem af partiet. Hun var nemlig selve personificeringen af den storytelling, der gjorde, at jeg meldte mig ind i Radikale Venstre for lidt mere end ti år siden. Netop storytelling kan være det strategisk touchpoint, der skaber loyalitet mellem afsender og modtager. Marianne Jelved er, som jeg selv, tidligere lærer, og dengang jeg meldte mig ind i hendes parti, arbejdede jeg som skolelærer på Fuglsanggårdsskolen i Virum.

Værdien af storytelling
For seks år siden skiftede jeg endegyldigt karriere, og skriver nu bøger og rådgiver andre om omdømme, taler og troværdig kommunikation, men historien glemmer jeg ikke. Og min pointe er, at det gør andre modtagere heller ikke i forhold til de afsendere, de kan identificere sig med!

Når Marianne dengang tonede frem på skærmen, tog jeg mig selv i at tysse på omgivelserne og nikke intenst til damen med Prins Valiant-håret. Hun havde en anti-se-mig-stil, betjente sig af underfundige smil, en tør tilgang og underspillet ego. Jeg var begejstret for hendes etos, et begreb jeg i dag selv rådgiver toneangivende afsendere om. Og jeg oplevede simpelthen den form for identifikation, der er kernen i al god branding.

 

Personligt brand
Marianne Jelved er det som mange nye politikere drømmer om; et personligt brand. Kort efter min indmeldelse i Lyngby Radikale Venstre, var der arrangeret et medlemsmøde på Lindegården i Lyngby, og jeg var boblende af forventning. Efter mødet så jeg derfor ingen anden udvej end simpelthen at erklære damen med håndtasken min uforbeholdne ‘politiske kærlighed’, og siden har jeg faktisk haft kontakt med Marianne.

Hun har – kan jeg vist godt afsløre – sin helt egen stil, der ikke lader sig copy paste. Men metoden kan man godt aflure. For kommende politikere og strategiske kommunikatører gælder det om at finde deres egen stil, kant og egenart for, at de selv kan blive genkendt som toneangivende afsendere i deres marked (læs kap. 5 + 6 i min nye bog). Det er vigtigt, hvis de vil gøre dén forskel så mange taler om.

Politiske kendetegn
Marianne er ekstremt lyttende. Og bag det umiddelbart usprudlende ydre gemmer der sig en meget tænksom person, der, for mig, repræsenterer essensen af ideal-politik. Det rådslagende demokrati! Forstået som at vi alle sammen har hver vores tilgang, men må forsøge at komme overens i en fælles forståelse til samfundets og ikke vores eget bedste. Hvor politikere udmærket forstår og accepterer, at ingen kan få sin vilje, og at de bedste politiske løsninger skabes i fællesskab, hvor enhver må give for også at få. Og hvor tredjepart (borgeren) oplyses redeligt for derefter at kunne træffe egne afgørelser – uden spin og politisk tvangsfodring.

Den form for politik er mega oldschool, og har trange kår, men Aristoteles og Hal Koch ville have ‘liket’ det på Facebook, og tilgangen er, som jeg ser det, en af Mariannes kernekompetencer. Hør eventuelt dette klip på 10 minutter fra Radio24syv, hvor jeg fortæller om politisk retorik og kommunikation.

Find dine egne særkender
En anden af Mariannes særkender er, at hun har en mental politisk hardisk, der er udenfor enhver sammenligning. Hun husker alt! Ikke blot episoder, valg og perioder, men også reformer, politiske standpunkter, udspil, årstal, samråd, forhandlinger og hvem, der gjorde og sagde hvad, på et givent tidspunkt. Det hele ligger lagret og hives frem som forklaringer, anekdoter, baggrundsinformation og historisk forståelse, når en given politisk kontekst skal foldes ud eller sættes ind i en større forståelsesramme, og virker unikt på modtageren.

Det betyder også, at Marianne kan give det indtryk, at hun trækker vejret gennem politik. Alle ved at hendes familie er hende dyrebar, navnlig børnebørnene, men politik er Mariannes identitet, og det er absolut nemmere at konversere vores kommende kulturminister via en politisk relateret samtale end small-talk om vind og vejr.

Engang holdt vi øl-smagningsevent i Lyngby for kvinder, og Marianne var med, fordi hun skulle sige noget politisk til sidst. Selvom fru Jelved er kendt for i ‘gamle dage’ at kunne holde til den lyse morgen, og aldrig lade mændene stå tilbage i baren på konference og lade dem lave rævekager og lokumsaftaler uden hende, så var det tydeligt, at hun hellere ville tale politik end om, hvorvidt ølsmagsprøverne var under- eller overgærede.

Egen unik stil
Endelig er Marianne Jelved en af de mest usnobbede politikere, jeg nogensinde har mødt. Hun kender sit værd, men oversælger ikke sig selv. Hun er strategisk tænkende, men blottet for spin og nedrig manipulation. Så med den nye kulturminister, er mit bud, at der kommer helt lavpraktisk ro på bagsmækken, lydhørhed og en ny start i Kulturministeriet.

Mariannes stil er hendes egen. Og læren til kommende politikere, og andre strategiske afsendere, der gerne vil brandes, kendes og tilvælges, kunne være, at de også skal findes deres egen stil. De skal groft sagt kunne svare i et tweet, hvad det er, de vil kendes på.

Udgangsreplik
Hvis du er en virksomhed, hvad er det så du sælger? Hvis du er en organisation, hvad er det så I arbejder for? Hvis du er politiker, hvad vil du så kendes på? Du bliver ikke unik i mængden eller kommer til at adskille dig fra andre, før du kan sætte ord på disse spørgsmål. Øv dig i at svare kort. Nemt er det ikke, for ofte vil vi gerne fortælle lidt forskelligt om, hvad vi kan og gør og mener, og så håber vi at vores brand står tydeligt for modtageren. Det er ikke altid tilfældet! Men Marianne Jelved står tydeligt for de fleste.

Uanset hvilket marked du kommunikerer i, kan du lære lidt af vores nye kulturminister. Og her handler det ikke om enighed, og det handler slet ikke om politik. Det handler om at være tydelig, forstå dit domæne, forholde dig til modtagernes perception, og langsomt med sikkert kommunikere godt med den målgruppe der er din!

Hvis du vil læse mere om god strategisk kommunikation med sin målgruppe, og hvordan du fx plejer dit omdømme på de sociale medier, så er du velkommen til at læse min bog, eller vente på den næste der udkommer i 2013 om Skovflåtmodellen®, der er en ny kommunikationsmodel til håndtering af en afsenders omdømme i forhold til modtagerne.

Share Button
Om Trine Nebel

Trine Nebel

Trine Nebel

Trine Nebel er fastansat på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, hvor hun underviser i og rådgiver om branding, tillid, troværdighed og omdømme. Trine er forfatter til flere bøger, har en master i retorik, en diplomuddannelse i kommunikation og en læreruddannelse bag sig. Hun underviser primært på kurser og videreuddannelser, men stedvis også på DMJX' grunduddannelser. Trine Nebel har rådgivet både staten, kommuner, fagforeninger, organisationer og i det private. Trines passion er at forløse andre afsenderes kommunikative potentiale uanset om dette sker via taler, præsentationer, debatter, sociale medier, TV eller radio. Og uanset om modtagerne er publikummer, borgere, medlemmer, vælgere eller (potentielle) kunder i en virksomhed.

Skriv et svar