Krise. Statsministeren er på forsiden af Politiko

Kommunikationen med vælgerne er brudt sammen, skriver Berlingskes mandags-tillæg Politiko, der har et portræt af Thorning til at fylde hele forsiden. Men hvornår startede sammenbruddet i kommunikationen i givet fald? Mit bud er på selve valgaftenene.

Når ens omdømme bliver skadet
Jeg sidder i disse dage og bakser med en ny hjemmeside – Skovflåtmodellen.dk – der skal understøtte en bog jeg skriver om reputationmanagement med Skovflåtmodellen®.
Skovflåtmodellen® er en kommunikations- og omdømmemodel, der er bygget på metaforen om at blive bidt af en skovflåt. Alle ved hvad der skal til, hvis man ‘ude i landskabet’ får en skovflåt på sig. Den skal fjernes!

Thorning og S er bidt af en løftebruds-skovflåt
Problemet med at blive bidt af en omtale-skovflåt er, at man ikke kan komme videre med sin kommunikation, før skovflåten er opdaget, håndteret og helt fjernet. Først derefter kan nye fortællinger få plads og arrene langsom fjernes. Det er den situation Thorning og S er havnet i. Lammet af en løftebruds-skovflåt. Med dårlige meningsmålinger og skadet omdømme. Løftebruds-skovflåten er aldrig blevet fjernet. Eller som kommunikationsrådgiver Søs Marie Serup udtaler i Politiko:

Så længe de ikke adresserer den store blå elefant i lokalet, nemlig det faktum, at de er gået til valg på noget helt andet end det, de gennemfører, er der ingen, der hører, hvad de siger.

Præcis som Socialdemokraterne har gjort, eller undladt at gøre, negligerer mange andre afsendere også at fjerne omtale-skovflåter. Selvom det er tydeligt for mange modtagere at afsenderen er blevet bidt, håber man på, at skovflåten falder af af sig selv. Den slags undladelseshandlinger kan få store konsekvenser.

Rigtige skovflåter kan i værste fald invalidere og ændre livet for den, der bliver bidt. Omtale-skovflåter kan i værste fald skade en afsenders omdømme og ødelægge brandet. Det er den situation Socialdemokraterne bør begynde at tage alvorligt.

Løftebruds-skovflåten var case for mit afgangsprojekt om Skovflåtmodellen®, og vil selvsagt indgå som eksempel i min kommende bog om omdømme og reputation.

Reputation management med Skovflåtmodellen®
Skovflåtmodellen® hjælper en afsender med at identificere og fjerne en omtale-skovflåt. Og sætter afsenderen i stand til at komme videre med den egentlige kommunikation. Modellen er i fem faser og hjemmesiden skovflåtmodellen.dk vil løbende komme med eksempler og cases. Bogen om reputation management med Skovflåtmodellen® udkommer primo 2013 på Forlaget Frydenlund, og vil være proppet med tre ting:

  1. En teoretisk del om forståelse af en afsenders omdømme og reputation
  2. Hoveddelen hvor Skovflåtmodellen® og de fem kommunikations-faser forklares
  3. Casedelen med eksempler på danske afsendere der er blevet bidt af en omtale-skovflåt

Bertel Haarder placerede omtale-skovflåten på S
Socialdemokraterne blev bidt af en skovflåt på valgaftenen. Det var Bertel Haarder (V), der i DR satte en løftebruds-skovflåt på Socialdemokraterne. Sidende har ingen regeringspolitikere taget sig af løftebruds-skovflåten. Den har fået lov at sidde. Suge blod. Inficere. Og overskygge for al ny politisk kommunikation. Og det vil den fortsætte med indtil Socialdemokraterne får fjernet skovflåten. Før kommer partiet hverken videre eller nævneværdigt op i meningsmålingerne, men vil i stedet blive husket for de mange løftebrud.

Share Button
Om Trine Nebel

Trine Nebel

Trine Nebel

Trine Nebel er fastansat på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, hvor hun underviser i og rådgiver om branding, tillid, troværdighed og omdømme. Trine er forfatter til flere bøger, har en master i retorik, en diplomuddannelse i kommunikation og en læreruddannelse bag sig. Hun underviser primært på kurser og videreuddannelser, men stedvis også på DMJX' grunduddannelser. Trine Nebel har rådgivet både staten, kommuner, fagforeninger, organisationer og i det private. Trines passion er at forløse andre afsenderes kommunikative potentiale uanset om dette sker via taler, præsentationer, debatter, sociale medier, TV eller radio. Og uanset om modtagerne er publikummer, borgere, medlemmer, vælgere eller (potentielle) kunder i en virksomhed.

2 Comments

Skriv et svar