Brug metaforer i din kommunikation og taler

Metaforer er et ekstremt effektivt virkmiddel. Selv har jeg opfundet kommunikationsmodellen Skovflåtmodellen, som baserer sig på metaforen om at blive bidt af en skovflåt. Kommunikationsmodellen hjælper afsenderen – altså den, der er blevet bidt af en omtaleskovflåt – med at håndtere sit omdømme. En anden metafor fra naturens verden er ‘bierne og blomsterne’.

Metaforer som kommunikativt virkemiddel
Metaforer har den effekt, at de skaber mentale billeder, vi kan identificere os med, fordi budskabet bliver lettere at forstå eller forholde sig til. Gyldendals Store Danske Encyklopædi skriver fx således om metaforer:

Metafor: Overføring af ord eller udtryk fra deres normale anvendelse til en sammenhæng, der fremkalder ny, billedlig betydning. Ifølge Aristoteles, den første teoretiker på området, bruges metaforer, dels hvor sproget mangler et ord for et fænomen, dels hvor der er behov for variation.

Bierne og blomsterne
I går havde jeg slået græs i sommerhuset og pustede ud i en havestol, der stod klods op af en smuk blomstrende busk. Snart summede det lystigt for mine ører. Jeg vendte mig om og iagttog et sceneri uden lige. Det inspirerede mig til lynhurtigt at optage dette videoklip med bierne og blomsterne, og skrive et blogindlæg om den kommunikative virkning ved metaforer:

Historien bag metaforen
Bier bestøver blomster, og som tak får de lov at suge til sig af kronens nektar. Mange af vores vilde planter ville forsvinde, hvis vi ikke havde bierne. På årsbasis anslås de flittige flyversamfund at være hen ved en halv milliard værd for dansk landbrug og gartneri. Hertil kommer så værdien af frugt- og hærbestøvningen i private haver – og dertil den søde honning! (Sådan skriver fx Helsenyt).

Når bierne suger og bestøver
Ud over det værdifulde og højt specialiserede arbejde, bierne gør, er udtrykket eller talemåden med ‘bierne og blomsterne’ også en meget velkendt metafor for kønnenes rituelle tilbøjeligheder og endda selve forplantningsevnen. Så meget faktisk, at de færreste vel tænker konkret på bierne og deres indsats, når udtrykket ‘bierne og blomsterne’ bruges. Metaforen er blevet stærkere end oprindelsen!

Bonusinfo
Nu hvor du er her, får du lige lidt bonusinfo, idet Absolut Skadedyresservice oplyser, at der ingen grund er til at bekæmpe bier, medmindre et biboet sidder på et sted, hvor det generer den daglige færdsel. Det anbefales dog, at man klogeligt holder sig på nogle meters afstand, når man kigger på bierne, og ikke at står direkte i vejen for dem.

YouTube og bierne og blomsterne
Videoen ‘bag om metaforen med bierne og blomsterne’, umuliggjorde at overholde anbefalingerne om at holde sig på nogle meters afstand af bierne. Jeg vovede pelsen, stillede mig ‘ansigt til ansigt’ med såvel bier som blomster for at indfange både biernes summen og deres målrettede vandren ind og ud af blomsterne. Her er den 22 sekunder lange dokumentariske kortfilm, der går ‘bag om metaforen med bierne og blomsterne.

Det kan du DU gøre
Tænk over hvordan du selv kan integrere metaforer i din kommunikation og dine taler. Det gør dit budskab lettere og forstå for dine modtagere. Effekten er virkningsfuld, men metaforen må aldrig blive for anmasende eller søgt.

 

Share Button
Om Trine Nebel

Trine Nebel

Trine Nebel

Trine Nebel er fastansat på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, hvor hun underviser i og rådgiver om branding, tillid, troværdighed og omdømme. Trine er forfatter til flere bøger, har en master i retorik, en diplomuddannelse i kommunikation og en læreruddannelse bag sig. Hun underviser primært på kurser og videreuddannelser, men stedvis også på DMJX' grunduddannelser. Trine Nebel har rådgivet både staten, kommuner, fagforeninger, organisationer og i det private. Trines passion er at forløse andre afsenderes kommunikative potentiale uanset om dette sker via taler, præsentationer, debatter, sociale medier, TV eller radio. Og uanset om modtagerne er publikummer, borgere, medlemmer, vælgere eller (potentielle) kunder i en virksomhed.

2 Comments

Skriv et svar