Troels Lund Poulsens omdømme

I retorikkens verden taler man om troværdighed i proces, om leder-etos og omdømme. Troels Lund Poulsen – ham med lækagen og Thornings skattesag – er vendt tilbage til Venstre, og hans omdømme får betydning får Venstre.

Test af omdømme
Hvilken betydning Troels Lund Poulsens omdømme får for Venstre, afgøres af hvordan omverdenen reagerer på, og forholder sig til, Troels Lund Poulsen. Lad os lave et eksperiment. Hvilke politiske egenskaber forbinder du selv med Troels Lund Poulsen?

Summen af samtale
Jeg har skrevet det før, men det kan ikke skrives for ofte. Du kan ikke selv afgøre, hvor troværdig du er. Troels Lund Poulsen kan heller ikke afgøre sig eget omdømme. Ligesom Thorning ikke kan heller. Dit og andres omdømme ligger alene i den opfattelse andre har af afsenderen, og hvordan der tales om brandet.

Branding
Det kaldes image, branding, omdømme, etos, troværdighed. Kært barn har mange navne. Når Troels Lund Poulsen derfor lægger fra kaj med en forsvarspolitisk udtalelse i Berlingske Tidende, så er det fordi han (og Venstre) af al magt ønsker, at der skal tales om, og efterhånden forbindes, noget andet med Troels Lund Poulsen end mulig ulovlig omgang med stærkt personfølsomme oplysninger. Billedet nedenfor, fra Radian6′ video på youTube, siger det meste – og derfor er det noget af et sats, Venstre gør med Troels Lund Poulsens tilbagevenden til folketingsgruppen.

Share Button
Om Trine Nebel

Trine Nebel

Trine Nebel

Trine Nebel er fastansat på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, hvor hun underviser i og rådgiver om branding, tillid, troværdighed og omdømme. Trine er forfatter til flere bøger, har en master i retorik, en diplomuddannelse i kommunikation og en læreruddannelse bag sig. Hun underviser primært på kurser og videreuddannelser, men stedvis også på DMJX' grunduddannelser. Trine Nebel har rådgivet både staten, kommuner, fagforeninger, organisationer og i det private. Trines passion er at forløse andre afsenderes kommunikative potentiale uanset om dette sker via taler, præsentationer, debatter, sociale medier, TV eller radio. Og uanset om modtagerne er publikummer, borgere, medlemmer, vælgere eller (potentielle) kunder i en virksomhed.

3 Comments

Skriv et svar