Helle Thorning kan påvirke Danmark med nytårstalen

Store talere ved, når de akkurat har dén pointe, de vil påvirke deres publikum med. Når pointen er klar – for der skal kun være én – laves der relativt nemt ordspil, oneliners og sætninger, der – om nødvendigt – kan gentages i det uendelige.
Taleren uden en vision og uden en pointe, bekymrer sig ofte så meget om netop ordspil, oneliners og sætninger der skal gentages (fast og fair udlændingepolitik fx), at taleren aldrig rigtig får præsenteret publikum for den rigtig store vision, pointe eller ide.

Vi tørster efter Thornings vision
Helle Thorning har været statsminister i over 100 dage og nytårstalen står for døren. De første tre måneder har hun fået kritik for et manglende regeringsprojekt, så mon nytårstalen præsenterer Danmark for en ny vision? Man har jo lov at håbe!

Taler kan – lige som julegaver – være pakket nok så flot ind. Og ja, det er skønnere med en flot indpakket gave end én, der overleveres i en plastikpose. Men når alt kommer til alt, er det gaven indeni, der tæller. Det er visionen vi vil høre, ikke de nemme ordspil, oneliners og sætninger hvis gentagelser, taler ned til vores dårlige hukommelse.

Sandheden er at alle disse ting er indpakningspapir. Eller ornatus som det hedder på retoriksprog. Jeg vil meget nødig undvære netop ornatus, for ornatus er for taler, hvad den vildeste gaveindpakning er for den ultimative julegave. Men… Det er indholdet, der tæller og meningsmålingerne er ved at være utålmodige. Danmark tripper i politisk forventning. Ikke over juleaften, men over nytårsdag, den 1. januar 2012 kl. 19, og udsigten til den en ny vision for Danmark. Leveret af statsminister Helle Thorning-Schmidt.

En ny vision for Danmark
En vision er noget stort. En vision for Danmark er en vision, som danskerne endnu ikke kender. Hvad mener jeg med det? Jo, en vision er noget, vi ikke umiddelbart ser for os endnu. Ellers er det ikke visionært. Mon statsministeren er parat til tage os med storm?

Hvis Helle Thorning-Schmidt i sin nytårstale kommer med flere ordspil, oneliners og sætninger, som vi allerede kender fra pressemøderne eller fra regeringsgrundlaget, så skriger jeg. Det er der selvfølgelig ingen, der kan høre på en blog, men alligevel… Det er tonen der tæller! Vi orker ikke i nytårstalen mere forsigtighedsprincip, ord om en lyttende regering, der samarbejder bredt, og som i øvrigt synes, at regeringen er kommet godt fra start. Danmark vil have noget andet. Noget vi endnu ikke ved hvad er.

Ram os lige i hjertekuglen, Thorning
Danmark er i krise, og selvom julehandlen siger noget andet, skulle den være god nok. Det står sløjt til med væksten. Vi har brug for en statsminister, der tager fat, hvor det gør nas, taler til os, dér, hvor vi er ømmest, og rammer os på en ny og visionær måde. I morgen – i anledning af juleaften – vil jeg derfor levere en julegave til Thorning. Og du, kære blog-læser, er velkommen til at hjælpe med at pakke ud (især hvis du selv skal holde nytåratale). Der vil være tale om inspirationsråd, alle talere kan bruge!

Julegave til statsministeren
Den 24. december, juleaftensdag, vil jeg give Thorning et blogindlæg med retoriske råd, fine fiduser og saftige snacks til nytårstalens inventio – altså inspiration til, hvordan hun bliver inspireret! Jeg vil ikke (i denne omgang) foreslå, hvad statsministeren skal sige i sin nytårstale, men alene komme med idéer til, hvordan hun kan finde inspiration til talen. Inspiration til den store vision.

Visionen der én gang for alle kan gøre indtryk på mand, mus og meningsmålinger og give os et indblik i, hvad statsministeren ønsker for Danmark i 2012 – og det skal som sagt være noget, vi endnu ikke forestiller os!

Share Button
Om Trine Nebel

Trine Nebel

Trine Nebel

Trine Nebel er fastansat på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, hvor hun underviser i og rådgiver om branding, tillid, troværdighed og omdømme. Trine er forfatter til flere bøger, har en master i retorik, en diplomuddannelse i kommunikation og en læreruddannelse bag sig. Hun underviser primært på kurser og videreuddannelser, men stedvis også på DMJX' grunduddannelser. Trine Nebel har rådgivet både staten, kommuner, fagforeninger, organisationer og i det private. Trines passion er at forløse andre afsenderes kommunikative potentiale uanset om dette sker via taler, præsentationer, debatter, sociale medier, TV eller radio. Og uanset om modtagerne er publikummer, borgere, medlemmer, vælgere eller (potentielle) kunder i en virksomhed.

Skriv et svar