Anti-råd til krisestyring

 

I går blev jeg kontaktet af JP.dk med spørgsmål til politikeres budskabshåndtering bla. med udgangspunkt i Anders Samulsens mediekrise, som er udsprunget af et afsnit i Morten Frichs bog: “Kronvidnet”, der netop er udkommet på People’s Press.

Spørgmålene fra JP.dk og mit tidligere blogindlæg om Samulesens krisehåndtering resulterede i følgende artikel: “Sådan styrer Samuelsen sin krise“.

Antiråd til krisestyring
Artiklen og spørgsmålene fik mig til at tænke på nogle anti-råd til krisestyring som jeg lige vil give videre. Anti-rådene er fra Patrick Lagadec (fransk forsker i kriseledelse), der med ironisk distance har lavet denne 8-punktsliste med anti-råd til krisestyring i medierne:

  • Vær tavs, fraværende og undvigende
  • Sig: ‘Ingen kommentarer’
  • Kom med systematiske dementier
  • Kom med ‘beroligende’ erklæringer
  • Udvis fuldstændig mangel på ydmyghed
  • Flyt ansvaret over på andre
  • Lad være med at informere for meget
  • Sæt spørgsmålstegn ved dem, som informere

Undgå fiasko i medierne
Sagt med andre ord, skal man altså afholde sig fra ovenstående, hvis man vil undgå en hurtig og sikker måde at opnå fiasko på i medierne. Og som jeg siger i artiklen til JP.dk, så gør brug af hard core professionel hjælp, hvis krisen indtræffer. Præcis som når et vandrør pludselig springer i kælderen. I sådanne situationer står man heller ikke og roder med en rulle gaffa-tape, men ringer efter en autoriseret VVS-installatør. Nuvel, man kan med held lave en midlertidig lappeløsning, inden røret springer op igen.

Share Button
Om Trine Nebel

Trine Nebel

Trine Nebel

Trine Nebel er fastansat på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, hvor hun underviser i og rådgiver om branding, tillid, troværdighed og omdømme. Trine er forfatter til flere bøger, har en master i retorik, en diplomuddannelse i kommunikation og en læreruddannelse bag sig. Hun underviser primært på kurser og videreuddannelser, men stedvis også på DMJX' grunduddannelser. Trine Nebel har rådgivet både staten, kommuner, fagforeninger, organisationer og i det private. Trines passion er at forløse andre afsenderes kommunikative potentiale uanset om dette sker via taler, præsentationer, debatter, sociale medier, TV eller radio. Og uanset om modtagerne er publikummer, borgere, medlemmer, vælgere eller (potentielle) kunder i en virksomhed.

Skriv et svar