Skriv aldrig troværdig om dig selv

Uha-uha. I dag fik jeg et salgsbrev smidt i min postkasse. Det må du aldrig copy/paste. Lad mig kort forklare hvorfor. Afsenderen begår an uskik, der ikke er befordrende for hverken dit omdømme eller image. Afsenderen vurderer nemlig for dig, hvad du skal bedømme, graden af afsenderens troværdighed!

Du kan se brevet her:

Salgsbrev smidt i min postkasse

Troværdig mægler i “Det Grønne Område”

Problemet med brevet er, at afsenderen betegner sig selv som troværdig.  Når en afsender gør det, så reagerer de fleste af os impulsivt med at tænke: “Det skal jeg nok selv vurdere”. Pointen gælder ikke ejendomsmæglere. Men både ejendomsmæglere, dig som skal tale, politikere, chefer, bilsælgere, jurister og alle andre, der vil kommunikere et budskab til en målgruppe. Det bliver simpelthen for anmasende, når afsenderen selv insisterer på at være troværdig. (Uanset at afsenderen muligvis er det).

Hvis afsenderen om sig selv siger, at vedkommende er troværdig, så går vi nemlig helt automatisk i forsvarsposition. Det stik modsatte af, hvad afsenderen egentlig vil have os til. Vis i stedet, at du er troværdig. Læs mit foregående indlæg om alle de mange små faktorer, der samlet påvirker vores troværdighed. Men sig ALDRIG eksplicit om dig selv, at du er troværdig. Hvis du har et budskab, du gerne vil kommunikere, så vis dine modtagere at du er troværdig, og lad dem selv konkludere at du er det, så har du meget lettere ved at komme i gennem med det budskab du gerne vil kommunikere til din målgruppe.

Share Button
Om Trine Nebel

Trine Nebel

Trine Nebel

Trine Nebel er fastansat på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, hvor hun underviser i og rådgiver om branding, tillid, troværdighed og omdømme. Trine er forfatter til flere bøger, har en master i retorik, en diplomuddannelse i kommunikation og en læreruddannelse bag sig. Hun underviser primært på kurser og videreuddannelser, men stedvis også på DMJX' grunduddannelser. Trine Nebel har rådgivet både staten, kommuner, fagforeninger, organisationer og i det private. Trines passion er at forløse andre afsenderes kommunikative potentiale uanset om dette sker via taler, præsentationer, debatter, sociale medier, TV eller radio. Og uanset om modtagerne er publikummer, borgere, medlemmer, vælgere eller (potentielle) kunder i en virksomhed.

One Comment

Skriv et svar