Stemmen påvirker opfattelsen af troværdighed

En undersøgelse fra Københavns Universitet afslører stemmens indflydelse på, hvor troværdig en lytter opfatter en taler. En afsenders etos – samlede mængde af omdømme, image og troværdighed – ligger simpelthen indlejret også i den stemme vi mødes med. Altså ikke kun sproget, tonen og tonelejet, men selve stemmen.

Undersøgelsen er lavet af stemmetræner Nanna Vestgård Sørensen, der har målt tolv forskellige stemmers effekt på fire forskellige målgrupper. Klik på overskriften og lyt med når jeg fortæller om Nanna Vestgård Sørensen undersøgelse af stemmens muligheder og konsekvenser, og hvordan stemmen indgår i en afsenders etos – altså omdømme og troværdighed.

[audio:http://trinenebel.dk/wp-content/uploads/Din-stemme-er-dit-visitkort.mp3|titles=Din stemme er dit visitkort]
Share Button
Om Trine Nebel

Trine Nebel

Trine Nebel

Trine Nebel er fastansat på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, hvor hun underviser i og rådgiver om branding, tillid, troværdighed og omdømme. Trine er forfatter til flere bøger, har en master i retorik, en diplomuddannelse i kommunikation og en læreruddannelse bag sig. Hun underviser primært på kurser og videreuddannelser, men stedvis også på DMJX' grunduddannelser. Trine Nebel har rådgivet både staten, kommuner, fagforeninger, organisationer og i det private. Trines passion er at forløse andre afsenderes kommunikative potentiale uanset om dette sker via taler, præsentationer, debatter, sociale medier, TV eller radio. Og uanset om modtagerne er publikummer, borgere, medlemmer, vælgere eller (potentielle) kunder i en virksomhed.

One Comment

Skriv et svar