Lars Løkke retoriske strategier

Folketingsåret startede officielt denne uge, men Lars Løkke har været under beskydning længe, og pressemøderne har været brugt retorisk.
Statsministeren skyder dog også gerne selv med skarpt. Lars Løkke som retorisk figur var emnet, da jeg besøgte P1 Debat.

Lars Løkke som retorisk figur
I sommer gik statsministeren på ferie med en voldsom verbal bredside mod oppositionen,
som han beskyldte for at bedrive landsskadelig virksomhed.
– “Det er uhørt. Det er under lavmålet. Manden er desperat”, svarede oppositionen helt forventeligt. Begge sider af salen forsøgte at beklikke hinanden og påvirke modpartens image inden sommerferien. Og hvor meget klogere blev nogen af os så af den diskussion, ville P1 Debat efterfølgende gerne vide.

Den demokratiske samtales vilkår
I P1 Debat ønskede journalist Christian Schou at gøre lytterne klogere på den politiske debats anatomi i Danmark,
og især på hvilken retorisk figur statsministeren gør.
Christian Schou spurgte om den begavede, demokratiske samtale i Danmark er lagt død af spin,
medietræning og strategisk kommunikation?
Er den politiske debat pr. definition altid beskidt og fuld af retoriske kneb?

Trine i P1 Debat
Sammen med Bo Bredsgaard Lund – forfatter til bogen “Det politiske superbrand” – deltog jeg i P1 Debats program.
Programmet handlede om den demokratiske samtale, og om de retoriske strategier statsmnister Lars Løkke Rasmussen anvender. Hvordan han framer en ytring, så han selv kommer til at fremstå mere positivt end modparten, hvordan dette er et forsøg på, via spinstrategier, at arbejde strategisk med modtagernes opfattelse af eget omdømme og modpartens ditto.
Indslaget præsenterer fem eksempler på statsministerens ytringer som undertegnede sammen med Bo Bredsgaard Lund analyserede for lytterne.

Du kan høre hele programmet her: Løkkes retorik – dr.dk/P1/P1 Debat/Udsendelser.

Share Button
Om Trine Nebel

Trine Nebel

Trine Nebel

Trine Nebel er fastansat på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, hvor hun underviser i og rådgiver om branding, tillid, troværdighed og omdømme. Trine er forfatter til flere bøger, har en master i retorik, en diplomuddannelse i kommunikation og en læreruddannelse bag sig. Hun underviser primært på kurser og videreuddannelser, men stedvis også på DMJX' grunduddannelser. Trine Nebel har rådgivet både staten, kommuner, fagforeninger, organisationer og i det private. Trines passion er at forløse andre afsenderes kommunikative potentiale uanset om dette sker via taler, præsentationer, debatter, sociale medier, TV eller radio. Og uanset om modtagerne er publikummer, borgere, medlemmer, vælgere eller (potentielle) kunder i en virksomhed.

One Comment

Skriv et svar